Mimari Tasarım Tezli Yüksek Lisans Programı



Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Mimarlık Anabilim Dalına bağlı Mimari Tasarım Tezli Yüksek Lisans Programı ile ilgili bilgiler ve program yeterlilikleri aşağıda özetlenmektedir.

Program Hakkında Bilgi

Mimari Tasarım Tezli Yüksek Lisans Programı, Mimarlık Anabilim Dalı’nın altında yer alan tezli bir programdır. Yönetimsel yapısını, Mimarlık Anabilim Dalı’na bağlı olarak çalışan Program Koordinatörü başkanlığında çalışan 3 kişilik Program Yürütme Kurulu oluşturur. Program raportörlüğü iki Araş. Gör. tarafından yapılır.

Programın Temel Araştırma Alanları:
Mimarlıkta kuram, eleştiri ve tarih
Mimari tasarım kuram ve yöntemleri
Mimari tasarımda çevre, toplum ve kültür çalışmaları
Mimari tasarım teknolojileri ve bilişim
Mimarlıkta disiplinlerarası ve disiplinler ötesi çalışmalar

Programın Kısa Tarihçesi
İTÜ Mimarlık Fakültesi 1978’de 4+2 yıllık eğitim-öğretim sistemine geçtiğinde Mimari Tasarım Programı, Mühendislik Mimarlık Lisans Sonrası (MMLS) ismi altında bir tezli program olarak kurulmuştur. Program 1982 yılından itibaren Bina Bilgisi Yüksek Lisans ve Doktora Programı olarak çalışmalarına devam etmiştir. 2002 yılında ise İTÜ Lisansüstü Programlarının yeniden yapılanması sırasında “Mimari Tasarım Yüksek Lisans ve Doktora Programı” adı altında 24 kredilik ve tezli bir program olarak yeniden kurgulanmıştır. Ülkemizin deneyim ve birikimiyle en önde gelen yüksek lisans ve doktora programlarından biri olan İTÜ Mimari Tasarım Yüksek Lisans ve Doktora Programı’nda, günün sürekli değişen koşullara paralel olarak geçen süre içinde yeni dersler açılarak, program yapısı ve ders içerikleri yenilenerek programın geliştirilmesine ve öncü konumunun korunmasına devam edilmektedir.

Mimari Tasarım Tezli Yüksek Lisans Programı Vizyonu:
Küresel bir metropol olan İstanbul’da bulunan programın vizyonu Mimari tasarım alanındaki kuramsal gelişmeler ve bilimsel çalışmaların odağı olmak ve mimari tasarım araştırmalarında ulusal ve uluslararası alanda öncü rolünü sürdürmektir.

Mimari Tasarım Tezli Yüksek Lisans Programı Misyonu:
Mimari tasarım, kuram ve eleştiri alanındaki konuları farklı bakış açılarından irdeleyebilmek; mimari tasarım problemleri için araştırmaya dayalı çeşitli alternatif ve özgün çözümler üretebilmek; mimari tasarım alanı ile insan bilimleri, sosyal bilimler, doğa bilimleri arakesitlerinden hareket ederek çeşitli yaklaşım, yöntem ve teknikleri kullanarak disiplinler arası / ötesi araştırmalar önermek, yürütmek, sonuçlandırmak ve üretilen bilgiyi ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda paylaşmaktır.

Kimler Başvurabilir?
Mimarlık
İç Mimarlık
Peyzaj Mimarlığı
Şehir Ve Bölge Planlama
Endüstri Ürünleri Tasarımı
İnşaat Mühendisliği (bilimsel hazırlık)
Gemi Mühendisliği (bilimsel hazırlık)
İTÜ'den diğer mühendislikler (bilimsel hazırlık)



Programın web sayfası için tıklayınız.


Kayıt Kabul Şartları

Başvuru Dönemi : Önceki Dönem / 2024-2025 Güz Dönemi (İkinci Başvuru)

2024-2025 Güz Dönemi (İkinci Başvuru) T.C. Vatandaşı Adaylar İçin kontenjan açılmamıştır.

Uygulanan Başvuru Şartları (Uluslararası Aday Öğrenciler İçin)
ALES Numerical must be minimum 75 (old system GRE Quantitative minimum 700, new system GRE minimum 155 ). Undergraduate GPA must be minimum 3.00/4 (76.66/100). Graduation must be Interior Architecture, Architecture.
Kontenjanı (Uluslararası Aday Öğrenciler İçin): 6

Başvuru şartları,başvuru tarihleri ve kontenjan, Başvuru Sisteminden anlık alınmaktadır.


Sanayi/Sektör Odaklı Bütünleşik Programı (MasterBee)

Sanayi/Sektör Odaklı Bütünleşik Program Başvurusu (MasterBee) hakkında bilgiler


İngilizce Yeterlilik



Mevzuat

Yönetmelikler, Yönergeler ve Senato Esasları


Akademik Takvim

Akademik Takvim


Ders Planı



Ders Programı



Ders İntibak ve Muafiyet İşlemleri

İstanbul Teknik Üniversitesi Muafiyet ve İntibak İşlemleri Yönergesi göz önünde bulundurulak ders intibak ve muafiyet işlemleri yapılmaktadır.
Muafiyet ve İntibak İşlemleri Yönergesi


Program Eğitim Amaçları

- Mimari kuram ve uygulama alanındaki sorunların farkında olabilme ve bu sorunları eleştirel okuyabilme ve sorgulayabilme,
- Gerçek yaşam deneyimlerine bağlı mimarlık olgularını ve söylemlerini kavrama, ortaya koyma ve yorumlama becerisinin kazandırılması,
- Teknoloji, sanat, bilim ve insan faktörlerini birleştirerek çok yönlü düşünebilen ve derinlemesine araştırma yapabilen mesleki formasyonunun oluşturulması,
- Mimarlıkta düşünce ve kuram ile uygulama ve meslek pratiği arasındaki interaktif ilişkinin farkında olabilmenin sağlanması,
- Hem nitel hem de nicel yöntemlerle araştırma yapabilme yetisinin kazandırılarak gerçek dünyadaki mimari tasarım sorunlarına bilgi üretilmesi,
- Mimari tasarım kavramlarının disiplinler arası etkileşimli yapısının kavranması ve mimari tasarım alanında özgün bilimsel araştırmaların üretilmesi,
- Tasarıma ilişkin bir konunun araştırma mantığını ve yöntemini kavrama; bütüncül bir yaklaşımla tasarıma ilişkin sorunları algılama, kavrama ve bilgiye dönüştürme becerilerini geliştirmek.


Ölçme ve Değerlendirme

Öğrenci Başarısının Değerlendirilmesi
İstanbul Teknik Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği Senato Esasları 56. Madde, 57. Madde, 58. Madde ve 59. Madde göz önünde bulundurularak öğrenci başarısı değerlendirilmektedir.

MADDE 56- Dersi veren öğretim üyesi yarıyıl içi çalışmalarının türlerini, sayısını ve başarı notuna katkısının hangi oranlarda olacağını ve yarıyıl sonu sınavına girebilme koşullarını, derslere kayıtların başlamasından önce program yürütme kuruluna bildirir. Bu koşullar program yürütme kurulunun onayı ve enstitü anabilim/anasanat dalı başkanının uygun görüşü ile kesinleşir ve enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı tarafından öğrenciye duyurulur ve ilgili enstitüye bildirilir.

MADDE 57- Öğrenci bir dersin başarı notuna sonuçların ilan edilmesinden itibaren bir hafta içerisinde itiraz edebilir. İtiraz enstitüye yazılı olarak yapılır. İlgili öğretim üyesi öğrencinin başarı durumunu tekrar değerlendirir ve sonucu en geç bir hafta içerisinde enstitüye bildirir. Belirtilen sürede yapılmayan itirazlar enstitü tarafından işleme alınmaz.

MADDE 58- Lisansüstü programlarındaki dersler aşağıdaki not sistemine göre değerlendirilir
Harf Notu Katsayı
Mükemmel AA 4.00
Çok iyi üzeri BA+ 3.75
Çok iyi BA 3.50
İyi üzeri BB+ 3.25
İyi BB 3.00
Koşullu-geçer CB+ 2.75
Koşullu-geçer CB 2.50
Koşullu-geçer CC+ 2.25
Koşullu-geçer CC 2.00
Başarısız FF 0.00
Vizesiz başarısız VF 0.00

MADDE 59- Ağırlıklı genel not ortalamasını yükseltmek isteyen öğrenci ders alma süresi içinde aldığı dersleri tekrar alabilir. Tekrarlanan dersler için son alınan not geçerlidir.


Staj

Bu programda staj bulunmamaktadır.


    Mezuniyet Koşulları

Programın, İTÜ Senato esasları ve İTÜ Lisansüstü Eğitim-Öğretim Yönetmeliği’ndeki koşullara ek olarak mezuniyet için istediği ek koşul bulunmamaktadır.

Ek URL :
https://www.sis.itu.edu.tr/TR/mevzuat/lisansustu-yonetmelik.php



Kazanılan Derece ve Unvan

Derece : Tezli Yüksek Lisans    Unvan : -


Program İstihdam Olanakları

Program mezunu öğrencilerimiz bu programın amaçlarına bağlı olarak öne çıkacak akademik veya profesyonel alanlarda çok çeşitli çalışma olanaklarına sahip olabilmektedirler.


Mezun Sayısı

Mezun İstatistikleri
YılMezun Sayısı
201333
201437
201567
201627
201738
201842
201958
202027
202118
202221
202334


Program Çıktıları

P.Ç.1 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, kuramsal ve uygulamalı Mimari tasarım bilgilerini kullanabilme; uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme; farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme
P.Ç.2 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme; Mimari tasarım ile ilişkili olan bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler-arası çalışmalarda kullanabilme; ve disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
P.Ç.3 Mimari tasarım ile ilişkili karmaşık sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirerek ve sorumluluk alarak çözümleyebilme; bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme; uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
P.Ç.4 Mimari tasarım ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme
P.Ç.5 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme; Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme; Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.
P.Ç.6 Mimari tasarım ile ilişkili olan güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara uluslararası platformlarda bir yabancı dili ileri düzeyde ve mimari tasarımın gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme; sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme; Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi'nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilme.

Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ) Akademik Ağırlıklı Uyum Matrisi

P.Ç.1
P.Ç.2
P.Ç.3
P.Ç.4
P.Ç.5
P.Ç.6
BİLGİ (Kuramsal, Olgusal)
1-Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
2-Mimarlık / planlama / tasarım alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalığa sahiptir.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
BECERİLER (Bilişsel, Uygulamalı)
1-Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerileri kazanır.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
2-Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygular.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
3-İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olur.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
4-Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
YETKİNLİKLER - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1-Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
2-Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranır ve sorumluluk alır, bir proje tanımlar ve yönetir.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
3-Karmaşık, öngörülemeyen ve yeni stratejik yaklaşımları gerektiren çalışma veya öğrenim bağlamlarını yönetir ve dönüştürür.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
4-Alanında akademik ortamlarda veya uygulama ortamlarda çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunur ve/veya stratejik başarımını gözden geçirmek amacıyla sorumluluk üstlenir.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
YETKİNLİKLER - Öğrenme Yetkinliği
1-Öğrenimini büyük ölçüde kendi başına yönlendirmeye ya da bağımsız olarak sürdürmeye olanak veren öğrenme becerilerine sahiptir.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
YETKİNLİKLER - İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1-Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşır.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
2-Sosyal normlar ve ilişkiler üzerinde diyalektik düşündüğünü gösterir, değişim için öncülük eder.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
3-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
4-Dili, sembolleri, metinleri etkileşimli olarak kullanır.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
5-Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
YETKİNLİKLER - Alana Özgü Yetkinlik
1-Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür; ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunar ve yayın yapar.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
2-Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak için gerekli yetkinliklere sahiptir.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
3-Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirir ve karmaşık durumları ele alır, eksik ya da sınırlı enformasyonla karar üretir.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
4-Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
5-Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretir: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyan, kapsamlı bir proje üretir.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6


Program Koordinatörü

Doç. Dr. S. Aslıhan Şenel
E-mail: senelas@itu.edu.tr
Web: https://research.itu.edu.tr/tr/persons/senelas


Anabilim Dalı Başkanı

Prof. Dr. Seden Acun Özgünler
E-mail: acunsed@itu.edu.tr
İş Telefonu: 0212 293 1300/2283
Web: https://research.itu.edu.tr/tr/persons/acunsed