Uçak ve Uzay Bilimleri Fakültesi İklim Bilimi ve Meteoroloji Mühendisliği Bölümüne bağlı İklim Bilimi ve Meteoroloji Mühendisliği Lisans Programı ile ilgili bilgiler ve program yeterlilikleri aşağıda özetlenmektedir.
Program Hakkında Bilgi
Köklü Tarihçe ve Öncü Rol: 1953 yılında İTÜ Elektrik Fakültesi'nin bir bölümü olarak kurulan İklim Bilimi ve Meteoroloji Mühendisliği Bölümü, 1983 yılından beri Uçak ve Uzay Bilimleri Fakültesi bünyesinde faaliyet göstermektedir. Bölümün adı, 30 Mayıs 2024 tarihli İTÜ Rektörlüğü kararıyla "Meteoroloji Mühendisliği"nden "İklim Bilimi ve Meteoroloji Mühendisliği" olarak değiştirilmiştir. 70 yılı aşkın geçmişiyle Türkiye'nin atmosfer bilimleri alanındaki ilk ve lider bölümü olan program, ülkemizin bu alandaki en önde gelen eğitim ve araştırma merkezi olarak hizmet vermektedir.
Türkiye ve Bölgede Liderlik: Meteoroloji Mühendisliği eğitimi Türkiye'de yalnızca 3 üniversitede verilmektedir ve İTÜ bu alanda en köklü ve kapsamlı eğitim imkânı sunmaktadır. Bölge ülkelerinde de atmosfer bilimleri alanında öncü konumda olan program, uluslararası düzeyde eğitim ve araştırma faaliyetlerinde bulunmaktadır. Öğretim elemanları her yıl düzenli olarak dünyanın önde gelen üniversitelerinde de görev almaktadır.
Uluslararası Akreditasyon: ABET: Program, uluslararası eğitim kalitesinin en önemli göstergelerinden biri olan ABET (Accreditation Board for Engineering and Technology) akreditasyonuna sahiptir. İTÜ Meteoroloji Mühendisliği Lisans Programı, 2011 ve 2016 yıllarında ABET Mühendislik Akreditasyon Komisyonu (EAC) tarafından akredite edilmiştir. 2022 yılında yapılan yenileme toplantısı ile program üçüncü dönem akreditasyon değerlendirmesinden geçmiştir. Bu prestijli akreditasyon sayesinde, programın mezunlarının diplomaları ABD, Avrupa ve tüm dünyada geçerli kabul edilmekte ve mezunlar NASA, NOAA, Avrupa Uzay Ajansı (ESA), Dünya Meteoroloji Örgütü (WMO) gibi uluslararası prestijli kurum ve kuruluşlarda çalışma fırsatı bulmaktadırlar.
Öğrenci Alımı ve Eğitim Yapısı: Programa her yıl ÖSYM kanalı ile öğrenci alınmaktadır. Öğrenci alımı, YÖK (Yükseköğretim Kurulu) esaslarına göre Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) Sayısal (SAY) puan türü üzerinden gerçekleştirilmektedir. 2025 yılı verilerine göre, İstanbul Teknik Üniversitesi İklim Bilimi ve Meteoroloji Mühendisliği Bölümü'nün taban puanı başarı sıralaması 50 bin civarı olarak belirlenmiştir. Bu yüksek taban puanlar, programın kalitesini ve tercih edilirliğini göstermektedir.
Eğitim İçeriği ve Amaçlar: Bölüm, hava analizi, tahmini ve öngörüsü, iklim değişimi ve modellemesi, hava kirliliği, güneş ve rüzgar enerjisi, hidroloji, tarımsal meteoroloji, atmosfer fiziği konularında en ileri teknolojileri kullanarak çalışabilecek mühendislerin yetiştirilmesini amaçlamaktadır. Program %30 İngilizce olarak yürütülmekte, fizik ve matematik temel bilimleri ile yazılım ve bilgisayar dersleri ağırlıklı bir müfredat sunmaktadır.
Ders programları, ülkemizin ihtiyaçları ile birlikte Amerikan Meteoroloji Birliği'nin (AMS) akreditasyon ölçütlerine göre düzenlenmektedir. Öğrenciler gerekli şartları sağladıklarında İTÜ içerisindeki diğer mühendislik bölümlerinde Çift Anadal Programı (ÇAP) öğrenimi yaparak 2 diplomayla mezun olabilmektedirler.
Geleceğin Mesleği ve Yüksek Kazanç Potansiyeli: İklim değişikliği, aşırı hava olayları ve sürdürülebilir enerji konularının dünya gündeminde giderek daha fazla yer almasıyla birlikte, atmosfer bilimleri ve iklim alanı 21. yüzyılın en stratejik ve yüksek talep gören mühendislik dallarından biri haline gelmiştir. Meteoroloji mühendisleri, havacılık güvenliği, yenilenebilir enerji santralleri optimizasyonu, tarımsal verim planlaması, afet yönetimi, hava kalitesi kontrolü ve iklim değişikliği modellemesi gibi hayati alanlarda çalışmaktadırlar.
Özellikle NASA, NOAA, Avrupa Uzay Ajansı (ESA), Boeing, Airbus gibi havacılık devleri, büyük enerji şirketleri ve uluslararası danışmanlık firmalarında görev yapan mezunlar, yüksek maaş ve kariyer imkanlarına sahip olmaktadırlar. Küresel iklim krizinin artması ve veri bilimi teknolojilerinin gelişmesiyle birlikte atmosfer bilimcilerine olan talep her geçen gün artmakta ve bu alandaki mühendisler, en yüksek kazanç elde eden profesyoneller arasında yer almaktadırlar.
Programın web sayfası için tıklayınız.
Program Profili (Amaç)
Program mezunlarının aşağıdaki yetkinliklere sahip olmasını hedeflemektedir:
1. Bilimsel Araştırma ve Özgün Katkı: Mezunlar, atmosfer dinamiği, iklim değişikliği, hava kalitesi ve meteorolojik modelleme alanlarında özgün araştırmalar yapacak, bilimsel problemleri tanımlama ve çözüm geliştirme becerisine sahip olacaktır.
2. İleri Düzey Araştırma Yöntemleri ve Teknolojileri: Mezunlar, sayısal modelleme, veri asimilasyonu, uydu ve radar meteorolojisi, CBS, uzaktan algılama ve büyük veri analitiği araçlarını etkin kullanacaktır.
3. Disiplinler Arası İşbirliği: Mezunlar, fizik, matematik, mühendislik, çevre ve bilgisayar bilimleri gibi farklı alanlardan uzmanlarla işbirliği yaparak disiplinler arası projelere liderlik edecektir.
4. Akademik İletişim: Mezunlar, araştırma sonuçlarını hakemli dergilerde yayımlayacak, konferanslarda sunacak ve Türkçe ile İngilizce bilimsel raporlar yazacaktır.
5. Küresel Sorunlara Çözüm: Mezunlar, iklim değişikliği, hava kirliliği, su kaynakları, ekstrem hava olayları ve afet risk yönetimi konularında çözümler üreterek politika yapıcılara danışmanlık yapacaktır.
6. Etik Değerler: Mezunlar, araştırma etiğine uyacak, intihali önleyecek ve bilimsel bilgiyi toplum yararına kullanacaktır.
7. Sürekli Öğrenme: Mezunlar, atmosfer bilimlerindeki gelişmeleri takip edecek ve yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyecektir.
8. Kariyer Yetkinliği: Mezunlar, akademide, TÜBİTAK'ta, Meteoroloji Genel Müdürlüğü'nde ve özel sektörde iklim hizmetleri, yenilenebilir enerji ve havacılık alanlarında kariyer yapacaktır.
9. Proje Yönetimi: Mezunlar, araştırma projelerini tasarlayıp yönetecek, ekiplere liderlik edecek ve fon kaynaklarını etkin kullanacaktır.
10. Uluslararası Ağ Oluşturma: Mezunlar, bilimsel topluluklarda aktif rol alacak, işbirliği ağları kuracak ve Türkiye'nin uluslararası görünürlüğünü artıracaktır.
Kayıt Kabul Şartları
İstanbul Teknik Üniversitesi Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğinin 6. Maddesi göz önünde bulundurularak kabul işlemi yapılmaktadır.
Kabul esasları ve kesin kayıtlar
MADDE 6 – (1) Üniversite fakültelerine ve bölümlerine girebilmek için, ortaöğretim kurumlarından mezun olmuş olmak ve lisans öğrenimiyle ilgili, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM)’nin yaptığı sınavı kazanmış olmak, 2547 sayılı Yüksek Öğretim Kanununun 45 inci maddesi ve ilgili diğer mevzuatın aradığı koşulları taşımak ve başka bir yükseköğretim kurumunun örgün ön lisans ve lisans programında kayıtlı olmamak gerekir.
(2) Yabancı uyruklu öğrenciler ile ortaöğretiminin tamamını yurt dışında tamamlayan öğrencilerin, fakülte ve bölümlere 2547 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinin birinci fıkrasının (f) bendi uyarınca kesin kayıt yaptırabilmesi için Yükseköğretim Kurulu ve Üniversite Senatosu tarafından belirlenen esaslarda yer alan koşulları taşıması ve başka bir yükseköğretim kurumunun örgün ön lisans ve lisans programında kayıtlı olmaması gerekir.
(3) Üniversiteye yerleşme hakkı kazanan adaylardan kesin kayıt için istenen belgelerin asılları veya asıllarını ibraz etmek koşulu ile onaylı örneği kabul edilir. Askerlik durumu ve adli sicil kaydına ilişkin olarak ise adayın yazılı beyanına dayanılarak işlem yapılır. Kesin kayıt için sahte veya tahrif edilmiş belge kullanan, yalan beyanda bulunan veya Üniversiteye giriş sınavında sahtecilik yaptığı belirlenen kişinin kaydı, kayıt tarihi itibarıyla iptal edilir ve hakkında kanuni işlemler başlatılır. Bu kişi Üniversiteden ayrılmışsa kendisine verilen diploma dâhil tüm belgeler iptal edilir. Bu kişilerin yatırmış olduğu öğrenci katkı payı ve/veya öğrenim ücretleri geri ödenmez.
(4) Üniversitenin yurt dışındaki bir üniversite ile ortak düzenleyeceği programlara ait öğrencilerin kayıt işlemleri; 28/12/2006 tarihli ve 26390 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarının Yurtdışındaki Kapsama Dâhil Yükseköğretim Kurumlarıyla Ortak Eğitim ve Öğretim Programları Tesisi Hakkında Yönetmelik ile ilgili diğer mevzuat hükümlerine ve Senato kararlarına göre yürütülür.
(5) Mazeretlerin kabulü ile ilgili olarak, Senatonun belirlediği esaslarda tanımlanan istisnai durumlarda, öğrenci adayları, yukarıdaki hükümlere uymak koşulu ile Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına bir dilekçe vererek, belirledikleri vekilleri aracılığıyla kesin kayıt işlemlerini yaptırabilirler.
(6) Kayıt olan öğrenciler, Üniversite tarafından düzenlenen ve tarihi ilan edilen İngilizce yeterlik sınavına alınırlar. Güz yarıyılı başlangıç tarihine kadar Senato tarafından eşdeğerliği kabul edilen ulusal ve uluslararası sınavlarda, Senato tarafından belirlenen düzeyde başarılı olduklarını belgeleyenler ile bu tarihe kadar Üniversite tarafından açılan İngilizce yeterlik sınavlarından birinde başarılı olanlar, ilgili yönetim kurulu kararı ile lisans öğrencisi olurlar ve lisans öğrenimlerine başlarlar.
(7) Söz konusu sınavlarda başarısız olan veya bu sınavlara katılmayan öğrenciler ise süresi içinde Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı aracılığıyla yüksekokula kayıt yaptırırlar ve yüksekokul tarafından yürütülen İngilizce hazırlık öğretimine devam ederler. Bu öğretim yılının sonunda yaz öğretimi dâhil, ilgili Fakülte ve bölümlerinde lisans öğretimine başlamaya hak kazanamayan öğrenciler, bir sonraki öğretim yılının başında yapılan tüm İngilizce yeterlik sınavlarına girebilirler. En geç güz yarıyılı başlangıcında yapılan İngilizce yeterlik sınavında başarılı olanlar güz yarıyılında öğrenimlerine başlayabilirler. Bu sınavlarda başarısız olan öğrencilerin ikinci kez İngilizce hazırlık öğretimine devam etme hakları yoktur. Bu öğrenciler aynı eğitim ve öğretim yılında, yüksekokulun İngilizce hazırlık öğretimi çerçevesinde yaptığı tüm yeterlik sınavlarına girerler. Yaz öğretimi sonu sınavı son haklarıdır. Bu sınavda da başarısız olan öğrencilerin Üniversite ile ilişikleri kesilir.
(8) Yüksekokulun İngilizce hazırlık öğretiminin İngilizce yeterlik sınavında başarısız olan öğrenciler isterlerse, 23/3/2016 tarihli ve 29662 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yüksek Öğretim Kurumlarında Yabancı Dil Eğitim Öğretimi ve Yabancı Dille Eğitim Öğretim Yapılmasında Uyulacak Esaslara İlişkin Yönetmeliğin 9 uncu maddesi uyarınca, İngilizce öğretimin zorunlu olmadığı üniversitelere yatay geçiş için başvuru yapabilirler. Yatay geçiş için başvuruda bulunmayan adayların Üniversite ile ilişikleri kesilir.
(9) Üniversite lisans öğrencisi iken yeniden ÖSYM’nin yaptığı sınava girip Üniversitenin bir lisans programına yerleştirilen öğrencilerde İngilizce yeterlik şartı aranmaz.
(10) Üniversiteye kesin kabul kayıt işlemlerini süresi içinde yaptırmayan öğrenci adayları, Üniversite öğrencisi olma hakkından vazgeçmiş sayılırlar ve herhangi bir hak iddia edemezler.
(11) Üniversite Yüksekokulu tarafından yapılan İngilizce hazırlık öğretiminin uygulama esasları, Senato tarafından kabul edilen Yönetmelikle düzenlenir.
Program Öğrenme Ortamları
Modern ve kapsamlı öğrenme ortamları sunarak araştırma ve eğitim faaliyetlerini desteklemektedir.
Fiziksel Altyapı: Program bünyesindeki dersliklerde teorik eğitimler verilirken, modern bilgisayar laboratuvarlarında sayısal modelleme, veri analizi ve simülasyon çalışmaları yürütülmektedir. Uzmanlaşmış laboratuvarlarda atmosfer fiziği, iklim dinamiği, hava kalitesi ve hidrometeoroloji konularında deneysel araştırmalar gerçekleştirilmektedir.
Gözlem ve Ölçüm Sistemleri: İTÜ kampüsündeki meteorolojik gözlem istasyonları ve otomatik hava gözlem sistemleri ile öğrenciler gerçek zamanlı veri toplama deneyimi kazanmaktadır. Uydu alıcı sistemleri ve radar verileri kullanılarak atmosferik süreçlerin izlenmesi ve analizi yapılmaktadır.
Hesaplama Merkezleri: Yüksek performanslı bilgisayar sistemleri ile atmosfer modelleme, iklim simülasyonları ve büyük veri analitiği çalışmaları gerçekleştirilmektedir. WRF, CMAQ, RegCM gibi modelleme yazılımları ve GIS tabanlı analiz araçları kullanılmaktadır.
Kütüphane ve Bilgi Kaynakları: İTÜ Mustafa İnan Kütüphanesi, geniş atmosfer bilimleri literatürü, elektronik dergi erişimi ve akademik veri tabanları sunmaktadır. Öğrenciler ulusal ve uluslararası yayınlara, tez arşivlerine ve teknik raporlara kolayca ulaşabilmektedir.
Araştırma ve Uygulama Ortamları: TÜBİTAK, Meteoroloji Genel Müdürlüğü, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı ile yürütülen işbirliği projeleri kapsamında öğrenciler gerçek araştırma deneyimi kazanmaktadır. Ulusal ve uluslararası araştırma ağları aracılığıyla farklı kurumlardaki laboratuvarlarda çalışma imkanı sağlanmaktadır.
Dijital Öğrenme Platformları: Çevrimiçi ders materyalleri, seminer kayıtları ve etkileşimli öğrenme modülleri eğitimi desteklemektedir. Uzaktan erişim ile araştırma verilerine ve yazılımlara kampüs dışından ulaşım mümkündür.
Son Beş Yıla Ait YKS Kontenjanı, Öğrenci Başarı Sırası, Taban ve Tavan Puanı
İklim Bilimi ve Meteoroloji Mühendisliği Lisans Programı (%30 İngilizce)
| Yıl | Puan Türü | Kont. | Taban Puan | Tavan Puan |
| 2024 | SAY | 45 | 417,86283 | 449,32700 |
| 2025 | SAY | 45 | 438,78269 | 476,94037 |
| Yıl | En Düşük Başarı Sırası | En Yüksek Başarı Sırası | Ortalama Başarı Sırası |
| 2024 | 64918 | 39074 | 58000 |
| 2025 | 56627 | 24351 | 48941 |
İklim Bilimi ve Meteoroloji Mühendisliği Lisans Programı (%30 İngilizce) Yıllara Göre Taban ve Tavan Puan Grafiği
İngilizce Yeterlilik
Mevzuat
Akademik Takvim
Akreditasyon

İTÜ İklim Bilimi ve Meteoroloji Mühendisliği Lisans Programı, ABET Mühendislik Akreditasyon Komisyonu (EAC) tarafından akredite edilmiş bir programdır.
ABET sayfası
Ders Planı, Önşartlar ve Denklikler
Ders Bilgisi
Ders Programı
Ders İntibak ve Muafiyet İşlemleri
Program Eğitim Amaçları
Mezunlarının aşağıdaki yetkinliklere sahip olmasını hedeflemektedir:
1. Bilimsel Araştırma ve Özgün Katkı: Mezunlar, atmosfer dinamiği, iklim değişikliği, hava kalitesi ve meteorolojik modelleme konularında uzmanlıkla atmosfer bilimlerinde özgün araştırmalar yürütecektir.
2. İleri Düzey Araştırma Yöntemleri ve Teknolojileri: Mezunlar, araştırmalarında sayısal modelleme, veri asimilasyonu, uydu meteorolojisi, CBS, uzaktan algılama ve büyük veri analitiği araçlarını etkin şekilde kullanacaktır.
3. Disiplinler Arası İşbirliği: Mezunlar, fizik, matematik, mühendislik, çevre ve bilgisayar bilimleri alanlarındaki uzmanlarla işbirliği yaparak disiplinler arası projelere liderlik edecektir.
4. Akademik İletişim: Mezunlar, hakemli dergilerde yayın yapacak, konferanslarda sunum yapacak ve Türkçe ve İngilizce bilimsel raporlar yazacaktır.
5. Küresel Sorunlara Çözüm: Mezunlar, iklim değişikliği, hava kirliliği, su kaynakları, ekstrem hava olayları ve afet risk yönetimi konularında çözümler üreterek politika yapıcılara danışmanlık ve karar destek sistemleri geliştirecektir.
6. Etik Değerler: Mezunlar, araştırma etiğine uyacak, intihali önleyecek ve bilimsel bilgiyi toplum yararına kullanacaktır.
7. Sürekli Öğrenme: Mezunlar, atmosfer bilimlerindeki gelişmeleri takip edecek ve yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyecektir.
8. Kariyer Yetkinliği: Mezunlar, akademide, TÜBİTAK'ta, Meteoroloji Genel Müdürlüğü'nde ve özel sektörde iklim hizmetleri, yenilenebilir enerji ve havacılık alanlarında kariyer yapacaktır.
9. Proje Yönetimi: Mezunlar, araştırma projelerini tasarlayıp yönetecek, ekiplere liderlik edecek ve fon kaynaklarını etkin kullanacaktır.
10. Uluslararası Ağ Oluşturma: Mezunlar, bilimsel topluluklarda aktif rol alacak, işbirliği ağları kuracak ve Türkiye'nin atmosfer bilimlerindeki uluslararası görünürlüğünü artıracaktır.
Ölçme ve Değerlendirme
İstanbul Teknik Üniversitesi Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği 20. Madde, 21. Madde, 22. Madde, 23. Madde, 24. Madde ve 25. Madde göz önünde bulundurularak öğrenci başarısı değerlendirilmektedir.
Notlar ve işaretler
MADDE 20 –
(1) Lisans eğitim ve öğretiminde, öğrencinin bir dersteki başarısı, bağıl değerlendirme yöntemi ile belirlenir. Bu değerlendirme, öğrencinin yarıyıl içi çalışmalarında gösterdiği başarı ve yarıyıl sonu sınavında aldığı not birlikte değerlendirilerek ve sınıfın genel başarı düzeyi göz önünde bulundurularak saptanır. İlgili bölümler tarafından belirlenen en az ham not üzerindeki bağıl değerlendirme, dersi veren öğretim üyesi tarafından, notların dağılımı ve sınıf ortalaması göz önünde bulundurularak yapılır.
(2) Bir dersteki başarı durumu başarı notu ile belirlenir. Başarı notu harflerinin anlamları şunlardır:
a) Bir dersten (AA), (BA+), (BA), (BB+), (BB), (CB+), (CB), (CC+) ve (CC) notlarından birisini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır.
b) Bir dersten (DC+), (DC), (DD+) ve (DD) notlarından birisini alan öğrenci, o dersi şartlı başarmış kabul edilir.
c) Bir dersten (FF) notunu alan öğrenci o dersten başarısız sayılır.
ç) Bir dersten (VF) notunu alan öğrenci yılsonu sınavına giremez ve başarısız kabul edilir.
d) M: Üniversite tarafından muaf tutulan dersler için kullanılan notu ifade eder. Bu dersler ağırlıklı genel not ortalamasına katılmaz.
(3) Başarı notu harfleri dışında kullanılan diğer harflerin anlamları şunlardır:
a) BL: Kredisiz olarak alınan dersten başarılı.
b) BZ: Kredisiz olarak alınan dersten başarısız.
c) T: Öğrencilerin kayıtlı bulundukları bir dersten bu Yönetmeliğin 17 nci maddesinin ikinci ve üçüncü fıkrasında belirtilen süre içerisinde çekildiklerini gösteren işarettir.
ç) E:Proje, bitirme tasarım projesi/bitirme ödevi ve benzeri çalışmalarda, çalışmasını belirlenen sürede bitiremeyen öğrenciye verilir. Çalışmanın ne zaman tamamlanacağı öğretim üyesi tarafından belirlenir. Belirlenen sürede çalışmasını tamamlayamayan öğrenciye FF notu verilir.
(4) Başarı notlarının ifade ettikleri başarı dereceleri ve katsayıları aşağıdaki tabloda gösterilmiştir:
|
Harf Notu |
Başarı Notu |
| Mükemmel |
AA |
4.00 |
| Çok iyi üzeri |
BA+ |
3.75 |
| Çok iyi |
BA |
3.50 |
| İyi üzeri |
BB+ |
3.25 |
| İyi |
BB |
3.00 |
| Orta Üzeri |
CB+ |
2.75 |
| Orta |
CB |
2.50 |
| Yeterli üzeri |
CC+ |
2.25 |
| Yeterli |
CC |
2.00 |
| Koşullu-geçer |
DC+ |
1.75 |
| Koşullu-geçer |
DC |
1.50 |
| Koşullu-geçer |
DD+ |
1.25 |
| Koşullu-geçer |
DD |
1.00 |
| Başarısız |
FF |
0.00 |
| Vizesiz başarısız |
VF |
0.00 |
Gözetim listesi
MADDE 21 –
(1) Aşağıda gösterilen öğrenciler gözetim listesine alınır:
a) Birinci ve ikinci sınıfta olup herhangi bir yarıyıl sonunda ağırlıklı genel not ortalamaları 1.80’in altında olan öğrenciler,
b) Üçüncü sınıfta olup ağırlıklı genel not ortalamaları 1.90’ın altında olan öğrenciler,
c) Dördüncü sınıfta olup ağırlıklı genel not ortalamaları 2.00’ın altında olan öğrenciler.
(2) Gözetim listesine alınan öğrencilerin bir yarıyıldaki kredi yükü en fazla 18 olabilir. Bu öğrenciler, açıldığı takdirde, daha önce başarısız oldukları, şartlı başardıkları ve/veya ön şartlarını sağladıkları dersleri yarıyıl gözetmeksizin alabilirler. Gözetim listesinde iken ağırlıklı genel not ortalamalarını belirtilen düzeylerin üzerine çıkartan öğrenciler normal statüde öğrenimlerine devam ederler.
(3) Kayıtlı bulunulan yarıyıl sonu itibariyle ağırlıklı genel not ortalaması belirlenirken, alt yarıyıllardan alınamayan derslerle, 17 nci maddenin ikinci ve üçüncü fıkrası uyarınca öğrencinin çekildiği dersler ağırlıklı not ortalamasına katılmaz.
Ağırlıklı genel not ortalamasının yükseltilmesi
MADDE 22 –
(1) Genel not ortalamasını yükseltmek isteyen öğrenci, bu Yönetmeliğin 14 üncü maddesinde belirtilen hükümler saklı kalmak koşulu ile daha önce alıp başardığı dersleri tekrar alabilir. Bu dersler için son alınan notlar geçerlidir. Öğrencinin Üniversitede aldığı derslerin bütün notları ve işaretleri öğrenim belgesinde gösterilir.
(2) Öğrenciler AA notu ile geçtikleri dersleri tekrar edemezler.
Değerlendirme
MADDE 23 –
(1) Derslere %70, laboratuvar ve atölye gibi bağımsız uygulamalı derslere en az %80 oranında devam zorunludur. Senato tarafından belirlenen ders başarı ölçme ve değerlendirme esaslarına uygun şekilde, bölümün önerisi, fakülte/konservatuvar kurulunun onayı ile belirlenerek açıklanmış olan yarıyıl içi başarı notunu ve devam koşulunu sağlayan öğrenci yarıyıl sonu sınavına girer
(2) Yarıyıl sonu sınavı yapılmayan ve sadece yarıyıl içi çalışmasına bağlı olarak başarı notu verilen dersler ilgili bölüm başkanlığı tarafından belirlenir ve ilan edilir.
(3) Yarıyıl içi başarı notu; yarıyıl içinde yapılan çalışmaların, ödevlerin, projelerin, ara sınavların, kısa sınavların ve benzeri faaliyetlerin ağırlıklı ortalamasıdır. Yarıyıl başında, dersin yarıyıl içi başarı notunun ne olacağı ve ağırlıklı hesaplama değerleri ders müfredat formu üzerinde gösterilmek zorundadır. Öğretim elemanı, yarıyıl içi başarı notlarını ve yarıyıl sonu sınavına giremeyecek öğrencilerin listesini akademik takvime göre ilan eder.
(4) Bir dersin başarı notu; yarıyıl içi başarı notu ve yarıyıl sonu sınav notunun bağıl not sistemi ile değerlendirilmesi sonucu oluşur. Hem yarıyıl içi başarı notu hem de yarıyıl sonu sınavının ders başarı notuna katkısı bölüm başkanlığı tarafından yarıyıl başında ders müfredat formu aracılığı ile ilan edilir.
(5) Bir dersin yarıyıl içi başarı koşulunu yerine getiremeyen öğrenci, bu dersten VF harf notu alır ve yarıyıl sonu sınavına giremez. Bir dersten VF harf notu alarak başarısız olan öğrenci, o dersi tekrar almak ve yarıyıl içi başarı koşullarını sağlamak zorundadır.
(6) Yarıyıl sonu sınavının başarı notuna katkısı %40’tan az, %60’tan fazla olamaz. Gerekli görülen hallerde ilgili kurul kararı ile bu oranlar değiştirilebilir.
(7) Öğrencilerin bir dersteki başarı durumunu gösteren liste, akademik takvimde ilan edilen tarihe göre öğretim elemanı tarafından açıklanır. İlgili yönetim kurulu gerektiğinde bir dersin öğretim elemanından, dersle ilgili başarı durumunu yeniden değerlendirmesini isteyebilir. Yarıyıl içi ve yarıyıl sonu not dağılımlarının başarı durumu değerlendirme istatistikleri dersin öğretim elemanı tarafından ilgili bölüm başkanlığına o yarıyılın sonunda akademik takvimde ilan edilen tarihe göre teslim edilir.
(8) Ağırlıklı genel not ortalaması en az 2,00 olan, bir yarıyıl sonunda o yarıyılda en az 18 kredi ders almış ve başarmış öğrenci ile en az sürede mezun durumuna gelmiş olan öğrenci, sadece mezun olduğu yarıyılda kredi limiti aranılmadan aşağıda belirtilen şekilde değerlendirilir:
a) Yarıyıl sonu not ortalaması 3,00-3,49 arasında olan “Onur”,
b) 3,50-4,00 arasında olan “Yüksek Onur”,
öğrencisi olarak tanımlanır. Bu değerlendirmeler not belgesinde yarıyıl bazında belirtilir. Herhangi bir yarıyılda not belgesinde FF veya VF bulunan öğrenci not ortalaması yeterli olsa bile o yarıyılda “Onur” veya “Yüksek Onur” öğrencisi olamaz.”
Mazeretler
MADDE 24 –
(1) Mazeretlerin kabulü ile ilgili olarak Senato tarafından belirlenen esaslarda tanımlanan istisnai durumlarda, yarıyıl içi sınavlarına geçerli mazeretleri nedeniyle giremeyen öğrenciler, mazeretlerinin kabul edilmesi halinde mazeret sınavına alınırlar. Öğrencilerin mazeretli sayılmasına Senato tarafından belirlenen esaslara uygun olarak, ilgili yönetim kurulu tarafından karar verilir. Bu durumda olan öğrencilerin mazeretli olduğu yarıyıl içi sınav notu mazeret sınavından aldığı nottur.
(2) Mazeretleri nedeniyle yarıyıl sonu sınavına giremeyen öğrenciler mazeretlerinin bitimini izleyen beş iş günü içinde ilgili fakülteye başvururlar. Geçerli mazeretlerini, Senatonun belirlediği esaslara uygun olarak belgelendiren ve mazeretleri ilgili yönetim kurulunca kabul edilen öğrenciler, yarıyıl sonu sınavlarını izleyen hafta içerisinde yapılacak yarıyıl sonu mazeret sınavına girebilirler. Mazeretlerin kabulünün takdiri ilgili yönetim kuruluna aittir.
Yarıyıl sonu sınav dönemi
MADDE 25 –
(1) Her yarıyıl sonunda bir sınav dönemi vardır. Sınav dönemi içinde ilgili yönetim kurulunca kabul edilecek nedenlerle sınavı yapılamayan dersler için o sınav dönemine süre eklenir.
(2) Arazi üzerinde yapılması gereken derslerle, sınava girme hakkı bir arazi çalışmasının sonucuna bağlı olan derslerin sınavları arazi çalışmalarının bitiminde de yapılabilir. Bitirme tasarım projesi sınavı/bitirme ödevi, yarıyıl sonu veya yaz öğretimi sonu sınav dönemlerinde veya onu izleyen hafta içinde yapılır.
Staj
Bu programda toplam 40 Gün zorunlu staj bulunmaktadır.
Mezuniyet Koşulları
İstanbul Teknik Üniversitesi Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğinin 31. Maddesi göz önünde bulundurularak mezuniyet işlemleri yapılmaktadır.
Diploma
MADDE 11 –
(1) Üniversite tarafından verilen diplomalar Senato tarafından belirlenen yönergeye göre düzenlenir.
(2) Öğrencilere diploma verilebilmesi için, katkı payı/öğrenim ücreti ve üniversite ile ilgili tüm yükümlülüklerin yerine getirilmesi zorunludur.
Öğretimi bitirme
MADDE 31 –
(1) Kayıtlı olduğu programın öğretim planında gösterilen zorunlu derslerle, ders planında yer alan toplam krediyi sağlayacak şekilde seçmeli dersleri alan ve başaran, ağırlıklı genel not ortalamasını en az 2.00 düzeyine çıkarmış, bu Yönetmelikte belirtilen stajlar dahil, bütün çalışmaları başarmış ve aldığı kredilerin, % 100 İngilizce programında, Türkçe verilmesi zorunlu dersler hariç, tamamını İngilizce ve % 30 İngilizce programında ise en az % 30’unu İngilizce derslerden alarak tamamlamış öğrenci, öğrenimini bitirmiş/tamamlamış sayılır ve kendisine 11 inci maddede belirtilen diploma verilir. % 100 İngilizce programa yatay geçiş yapan öğrencilerin İngilizce kredisi bakımından öğrenimlerini bitirmeleri/tamamlamaları sadece geçiş yapılan programdaki dersler dikkate alınarak yapılır.
(2) Kayıtlı oldukları programlarını yukarıda belirtilen şekilde tamamlayanlara, ilgili programları, aldıkları ders, proje, laboratuvar, bitirme tasarım projesi/bitirme ödevi ve benzeri çalışmalarını, başarı notları ve ağırlıklı genel not ortalamasını, gözetim, iyi durum, onur ve yüksek onur listelerinde olduklarını gösteren bir öğrenim belgesi/transkript verilir. Öğrenim belgesinde, öğrencinin İngilizce alarak başardığı dersler ayrıca belirtilir.
Diploma, Diploma Defteri, Sertifika İle Diğer Belgelerin Düzenlenmesine İlişkin Yönerge
Kazanılan Derece ve Ünvan
Derece : Lisans Ünvan : İklim Bilimi ve Meteoroloji Mühendisi
Program İstihdam Olanakları
Program, mezunlarına ulusal ve uluslararası ölçekte geniş kariyer olanakları sunar. Programdan mezun olan uzmanlar; iklim, hava tahmini, afet risk azaltma, enerji, çevre ve havacılık başta olmak üzere birçok alanda görev alabilmektedir:
*Meteoroloji Genel Müdürlüğü (hava tahmini, iklim analizi, erken uyarı sistemleri)
*Devlet Su İşleri (hidroloji, taşkın tahmini ve havza yönetimi)
*Tarım ve Orman Bakanlığı (kuraklık izleme, tarımsal meteoroloji, yangın meteorolojisi)
*AFAD ve İl Afet Yönetim Merkezleri (afet risk yönetimi ve erken uyarı sistemleri)
*Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı (iklim değişikliği ve uyum politikaları)
*Yenilenebilir Enerji Genel Müdürlüğü (rüzgâr ve güneş enerjisi potansiyel haritaları)
*Devlet Hava Meydanları İşletmesi ve Türk Hava Yolları (havacılık meteorolojisi)
*Seyir, Hidrografi ve Oşinografi Dairesi (deniz ve kıyı meteorolojisi)
*Belediyelerin İklim Değişikliği ve Çevre Müdürlükleri (yerel iklim stratejileri)
*Enerji şirketleri (rüzgâr, güneş ve hidroelektrik enerji projeleri)
*Sigorta ve reasürans şirketleri (afet risk analizi, TARSİM projeleri)
*Televizyon kanalları ve medya kurumları (meteoroloji uzmanlığı ve yayıncılık)
*Çevre danışmanlık firmaları (hava kirliliği modellemesi, ÇED çalışmaları)
*Savunma sanayi kuruluşları (operasyonel meteoroloji ve modelleme)
*Liman işletmeleri ve denizcilik şirketleri (marine meteorology)
*Yapay zekâ ve veri bilimi şirketleri (iklim ve hava veri analitiği)
*Ar-Ge merkezleri ve araştırma enstitüleri (TÜBİTAK projeleri dahil)
*Uluslararası kuruluşlar (WMO, UNEP, UNDP, Dünya Bankası projeleri)
*Üniversiteler (akademik kariyer ve araştırma)
Bu program mezunları, atmosfer bilimi bilgilerini veri analitiği, matematiksel modelleme ve iklim risk yönetimi gibi alanlara uyarlayabilen donanımlı uzmanlar olarak tercih edilmektedir.
Mezun Sayısı
Mezun bulunmamaktadır.
Program Çıktıları
PÇ1 PÇ1 Mühendislik, temel bilimler ve matematik temel ilkelerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi.
PÇ2 PÇ2 Kamu sağlığı, güvenliği ve refahı ile küresel düzeydeki kültürel, sosyal, çevresel, ekonomik faktörleri ve kalite bilincini göz önüne alarak, belirtilen ihtiyaçları karşılayacak çözümler üretebilmek için mühendislik tasarımı uygulama becerisi.
PÇ3 PÇ3 Farklı kesimlerden oluşan dinleyiciler ile etkin iletişim kurma becerisi.
PÇ4 PÇ4 Mühendislik ortamlarında, etik ve mesleki sorumlulukların bilincinde olma ve mühendislik çözümlerinin küresel düzeyde ekonomik, çevresel ve sosyal bağlamda yaratacağı etkileri göz önüne alan, bilinçli karar verme becerisi
PÇ5 PÇ5 Üyelerinin hep birlikte, liderlik yapabildiği, katılımcı ve kapsayıcı bir ortam yaratabildiği, hedefler belirleyebildiği, görev planı yapabildiği ve hedefleri karşılayabildiği bir takımda, etkin olarak çalışma yürütme becerisi.
PÇ6 PÇ6 Uygun deney geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme, yorumlama ve sonuç çıkarmak içi mühendislik yargısını kullanma becerisi.
PÇ7 PÇ7 Uygun öğrenme stratejileri kullanarak, ihtiyaç duyulan yeni bilgileri elde etme ve uygulama becerisi.
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ) Akademik Ağırlıklı Uyum Matrisi
|
| BİLGİ (Kuramsal, Olgusal) |
1-Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahiptir.
PÇ1PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 PÇ7 |
| BECERİLER (Bilişsel, Uygulamalı) |
1-Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
PÇ1 PÇ2PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 PÇ7 |
2-Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4PÇ5 PÇ6 PÇ7 |
3-Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4PÇ5 PÇ6 PÇ7 |
4-Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
|
5-Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar sonuçları analiz eder ve yorumlar.
|
| YETKİNLİKLER - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
1-Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
PÇ1 PÇ2 PÇ3PÇ4 PÇ5PÇ6 PÇ7 |
2-Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
|
| YETKİNLİKLER - Öğrenme Yetkinliği |
1-Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 PÇ7 |
2-Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 PÇ7 |
3-Matematik, fen bilimleri ve kendi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanır.
PÇ1PÇ2 PÇ3 PÇ4PÇ5 PÇ6 PÇ7 |
4-Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
|
5-Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 PÇ7 |
6-Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 PÇ7 |
7-Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin olarak çalışır.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5PÇ6 PÇ7 |
| YETKİNLİKLER - İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
1-Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 PÇ7 |
2-Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanır.
PÇ1 PÇ2 PÇ3PÇ4 PÇ5 PÇ6 PÇ7 |
3-Teknik resim kullanarak iletişim kurar.
|
4-Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 PÇ7 |
5-Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur ve çağın sorunları hakkında bilgiye sahiptir.
PÇ1 PÇ2PÇ3 PÇ4PÇ5 PÇ6 PÇ7 |
| YETKİNLİKLER - Alana Özgü Yetkinlik |
1-Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.
PÇ1 PÇ2PÇ3 PÇ4PÇ5 PÇ6 PÇ7 |
2-Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahiptir.
PÇ1 PÇ2PÇ3 PÇ4PÇ5 PÇ6 PÇ7 |
3-Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olduğunu gösterir; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir.
|
Yükseköğretim Program Atlası
Kalite ve Akreditasyon Sorumlusu
Bölüm Başkanı