Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Jeofizik Mühendisliği Anabilim Dalına bağlı Jeofizik Mühendisliği Tezli Yüksek Lisans Programı ile ilgili bilgiler ve program yeterlilikleri aşağıda özetlenmektedir.
Program Hakkında Bilgi
Jeofizik yer bilimlerinin bir dalı olarak yer içerisinde meydana gelen fiziksel süreç ve olayları matematik, fizik ve jeolojiyi bir arada kullanarak inceler. Jeofizik mühendisliğinin ele aldığı bazı özel konuların arasında 1) kömür, gaz, petrol ve jeotermal gibi enerji kaynakları veya yeraltı suyu ve maden yataklarının aranması, 2) kuvvetli yer sarsıntısı, heyelanlar veya sıvılaşma gibi araştırmaları içeren deprem tehlikesi değerlendirmeleri, 3) mühendislik yapıları için yeraltı araştırmaları, 4) arkeolojik alanların araştırılması ve 5) çevresel problemlerin yer altında neden olabileceği tehlikelerin görüntülenmesi yer almaktadır.
Programın web sayfası için tıklayınız.
Program Profili (Amaç)
Genel anlamda yerbilimleri, özelde ise jeofizik mühendisliği oldukça geniş bir konu çeşitliliğine sahiptir. İTÜ LEE Jeofizik Mühendisliği Anabilim Dalı Yüksek Lisans Programının ana amacı yerbilimleri problemlerinin çözümünde tüm dünyada ve ülkemizde başarılı işler yapabilecek jeofizik yüksek mühendislerinin yetiştirilmesidir. Program eğitim planında lisans seviyesinde alınmış olan bilgilerin, lisans düzeyinin ötesinde daha da derinleştirerek uzmanlaşmayı hedeflemektedir. Bu amaç ve hedef, “karşılaştığı sorunu anlayabilen ve bu sorunun nasıl ve hangi yöntemler ile çözülebileceğini bilen, teoride ve uygulamada bilimsel yöntemi başarıyla kullanabilen ve bu süreçte diğer disiplinlerle de ortak çalışma becerisine ve etik sorumluluğa sahip, çevre sağlığı ve güvenliği konularında duyarlı jeofizik yüksek mühendislerini yetişmesi” şeklinde özetlenebilir.
Kayıt Kabul Şartları
Başvuru Dönemi : 2025-2026 Bahar Dönemi
Başvuru Tarihleri : 10.11.2025 09:00:00 - 16.01.2026 17:00:00
Uygulanan Başvuru Şartları (T.C. Vatandaşı Adaylar İçin) ALES Sayısal Puanı minimum 70 olmalıdır (eski sistem GRE Quantitative minimum 675, yeni sistem GRE Quantitative minimum 153 ). Minimum lisans mezuniyet not ortalaması 2.5/4 (65/100) olmalıdır. Bilgisayar Mühendisliği, Çevre Mühendisliği, Elektrik-Elektronik Mühendisliği, Fizik Mühendisliği, Geomatik Mühendisliği, İnşaat Mühendisliği, Jeofizik Mühendisliği, Jeoloji Mühendisliği, Maden Mühendisliği, Matematik Mühendisliği, Petrol ve Doğal Gaz Mühendisliği mezunları başvurabilir.
Kontenjanı (T.C. Vatandaşı Adaylar İçin): 14
Uygulanan Başvuru Şartları (Uluslararası Aday Öğrenciler İçin) ALES Numerical must be minimum 70 (old system GRE Quantitative minimum 675, new system GRE minimum 153 ). Undergraduate GPA must be minimum 2.5/4 (65/100). Graduation must be Computer Engineering, Environmental Engineering, Electrical-Electronics Engineering, Physics Engineering, Geomatics Engineering, Civil Engineering, Geophysical Engineering, Geological Engineering, Mining Engineering, Mathematics Engineering, Petroleum and Natural Gas Engineering.
Kontenjanı (Uluslararası Aday Öğrenciler İçin): 4
Yatay Geçiş Kontenjanı : 1
Başvuru Sayfası Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği Senato Esasları
Başvuru şartları,başvuru tarihleri ve kontenjan, Başvuru Sisteminden anlık alınmaktadır.
Program Öğrenme Ortamları
Jeofizik Mühendisliği Yüksek Lisans Programı, alanında uzman olan 15 Öğretim Üyesi ve 9 Araştırma Görevlisi ile Yüksek Lisans Eğitimine katkı sunmaktadır. Bölümdeki 4 laboratuvar, bünyesindeki yazılım donanım ve cihaz parkuru ile yüksek lisans programının yürütülmesine ve Yüksek Lisans Tezlerinin gerçekleştirilmesine alt yapı oluşturur. Alanında uzman olan bölüm öğretim üyeleri tarafından yürütülen projeler ve yüksek lisans çalışmaları ulusal ve de uluslararası SCI-indekslerce taranan nitelikli bilimsel dergilerde (Science, Nature, JGR-Solid Earth, EPSL, Tectonophysics, GJI, GRL, PEPI, JAES, Solid-Earth-EGU) yayınlanmaktadır.
Bölümde bulunan Veri İşleme ve Yorumlama Laboratuvarı İTÜ ve sektörün üniversiteye sağlamış olduğu güncel endüstriyel yazılımlar ile deniz ve kara sismiği araştırmalarında veri işleme ve yorumlama ve jeofizikte modelleme çalışmalarına imkan sunarken; Uygulamalı Jeofizik Laboratuvarı sahip olduğu cihaz parkuru, bilgisayar yazılım ve donanım ile sığ jeolojik problemlerin çözümü, yeraltı sığ görüntüleme, mühendislik problemlerinin çözümü ve arkeojeofizik araştırmalara olanak sağlar. Sismoloji laboratuvarı ise 1960 yılından beri aktif olarak Türkiye ve dünyada mevcut çalışmakta olan deprem kayıt istasyonlarından elde edilen verilerle, yerkürenin yapısal ve fiziksel özelliklerinin araştırılmasında öncü bir rol üstlenmektedir. Bölüm laboratuvarlarında yürütülen araştırma projeleri; yüksek lisans ve doktora çalışmalarının yürütülmesine imkan sağlamaktadır.
Sanayi/Sektör Odaklı Bütünleşik Programı (MasterBee)
İngilizce Yeterlilik
Mevzuat
Akademik Takvim
Ders Planı
Ders Programı
Ders İntibak ve Muafiyet İşlemleri
Program Eğitim Amaçları
1- Yer bilimleri ve ilişkili mühendislik alanlarında karşılaşılan karmaşık problemleri çözebilme yeteneğine sahip,
2- Veri toplama, işleme, modelleme ve değerlendirmede ileri düzeyde çalışmalar yapabilecek şekilde donanmış,
3- Mühendislik etiği ve yüksek-düzey iletişim becerilerine sahip olan
meslektaşlar mezun etmek.
Ölçme ve Değerlendirme
Öğrenci Başarısının Değerlendirilmesi
İstanbul Teknik Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği Senato Esasları 56. Madde, 57. Madde, 58. Madde ve 59. Madde göz önünde bulundurularak öğrenci başarısı değerlendirilmektedir.
MADDE 56- Dersi veren öğretim üyesi yarıyıl içi çalışmalarının türlerini, sayısını ve başarı notuna katkısının hangi oranlarda olacağını ve yarıyıl sonu sınavına girebilme koşullarını, derslere kayıtların başlamasından önce program yürütme kuruluna bildirir. Bu koşullar program yürütme kurulunun onayı ve enstitü anabilim/anasanat dalı başkanının uygun görüşü ile kesinleşir ve enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı tarafından öğrenciye duyurulur ve ilgili enstitüye bildirilir.
MADDE 57- Öğrenci bir dersin başarı notuna sonuçların ilan edilmesinden itibaren bir hafta içerisinde itiraz edebilir. İtiraz enstitüye yazılı olarak yapılır. İlgili öğretim üyesi öğrencinin başarı durumunu tekrar değerlendirir ve sonucu en geç bir hafta içerisinde enstitüye bildirir. Belirtilen sürede yapılmayan itirazlar enstitü tarafından işleme alınmaz.
MADDE 58- Lisansüstü programlarındaki dersler aşağıdaki not sistemine göre değerlendirilir.
|
Harf Notu |
Katsayı |
| Mükemmel |
AA |
4.00 |
| Çok iyi üzeri |
BA+ |
3.75 |
| Çok iyi |
BA |
3.50 |
| İyi üzeri |
BB+ |
3.25 |
| İyi |
BB |
3.00 |
| Koşullu-geçer |
CB+ |
2.75 |
| Koşullu-geçer |
CB |
2.50 |
| Koşullu-geçer |
CC+ |
2.25 |
| Koşullu-geçer |
CC |
2.00 |
| Başarısız |
FF |
0.00 |
| Vizesiz başarısız |
VF |
0.00 |
MADDE 59- Ağırlıklı genel not ortalamasını yükseltmek isteyen öğrenci ders alma süresi içinde aldığı dersleri tekrar alabilir. Tekrarlanan dersler için son alınan not geçerlidir.
Staj
Bu programda staj bulunmamaktadır.
Mezuniyet Koşulları
Mezuniyet, İTÜ'nün yürürlükteki Lisansüstü Eğitim Öğretim Yönetmeliği ve Senato Esasları çerçevesinde gerçekleşir:
https://www.sis.itu.edu.tr/TR/mevzuat/lisansustu-yonetmelik.php
https://www.sis.itu.edu.tr/TR/mevzuat/lisansustu-esaslar.php
Kazanılan Derece ve Ünvan
Derece : Tezli Yüksek Lisans Ünvan : -
Program İstihdam Olanakları
Mezunlarımızın iş bulabilecekleri alanların başında doğal enerji kaynaklarının (kömür, petrol ve doğal gaz), endüstriyel ham maddelerin aranması, mühendislik yapıları ve kentleşme için yer seçimleri, doğal afetlerin tehlike/risk analizleri, çevresel önlemler, kültürel ve arkeolojik mirasın araştırılması konuları gelmektedir. Mezunlarımız disiplinler arası yakın işbirliği içerisinde ulusal ve uluslararası mühendislik şirketleri ve araştırma kurumlarında iş olanakları bulabilmektedir.
Mezun Sayısı
Mezun İstatistikleri (Son Beş Yıl)
| Yıl | Mezun Sayısı |
| 2020 | 6 |
| 2021 | 1 |
| 2022 | 1 |
| 2023 | 3 |
| 2024 | 1 |
Program Çıktıları
PÇ1 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, jeofizik alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirmek, derinleştirmek ve jeofiziğin ilişkili olduğu disiplinler ile etkileşimini kavramak.
PÇ2 Jeofizik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, bilgisayar yazılımları/bilişim teknolojilerinin öneminin farkında olarak, kendi alanındaki problemleri çözmede kullanabilmek ve aynı zamanda farklı disiplinlerden gelen bilgilerle birleştirerek yorumlayabilmek, yeni bilgiler üretebilmek.
PÇ3 Jeofizik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek, uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık problemlerin çözümü için stratejik yaklaşımlar geliştirebilmede sorumluluk alarak, bağımsız çalışabilmek ve liderlik yapabilmek.
PÇ4 Jeofizik alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nitel ve nicel verilerle destekleyerek, jeofizik ve diğer alanlardaki ulusal ve uluslararası gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak etkin iletişim kurarak aktarmak.
PÇ5 Jeofizik alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite güvencesi süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme, jeofizik alanı ile ilgili verilerin toplanması, işlenmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetmek.
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ) Akademik Ağırlıklı Uyum Matrisi
|
| BİLGİ (Kuramsal, Olgusal) |
1-Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar.
PÇ1PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 |
2-Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder.
PÇ1PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 |
| BECERİLER (Bilişsel, Uygulamalı) |
1-Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
PÇ1 PÇ2PÇ3 PÇ4 PÇ5 |
2-Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur.
PÇ1 PÇ2PÇ3 PÇ4 PÇ5 |
3-Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
PÇ1 PÇ2PÇ3 PÇ4 PÇ5 |
| YETKİNLİKLER - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
1-Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÇ1 PÇ2 PÇ3PÇ4 PÇ5 |
2-Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
PÇ1 PÇ2 PÇ3PÇ4 PÇ5 |
3-Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
PÇ1 PÇ2 PÇ3PÇ4 PÇ5 |
| YETKİNLİKLER - Öğrenme Yetkinliği |
1-Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir.
PÇ1 PÇ2 PÇ3PÇ4 PÇ5 |
| YETKİNLİKLER - İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
1-Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4PÇ5 |
2-Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
|
3-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4PÇ5 |
4-Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÇ1 PÇ2PÇ3 PÇ4 PÇ5 |
| YETKİNLİKLER - Alana Özgü Yetkinlik |
1-Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 |
2-Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 |
3-Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanır.
PÇ1 PÇ2 PÇ3PÇ4 PÇ5 |
4-Alanının gelişmesinde yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, alanının uygulamalarına etkileri açısından değerlendirir.
|
Program Koordinatörü
Anabilim Dalı Başkanı