Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Makina Mühendisliği Anabilim Dalına bağlı Sistem Dinamiği ve Kontrol Tezli Yüksek Lisans Programı ile ilgili bilgiler ve program yeterlilikleri aşağıda özetlenmektedir.
Program Hakkında Bilgi
Sistem Dinamiği ve Kontrol Tezli Yüksek Lisans Programı, Makina Mühendisliği Ana Bilim Dalı altında bir lisansüstü programı olup yalnızca yüksek lisans düzeyinde eğitim veren bir programdır. Sistem Dinamiği ve Kontrol alanı; öğrencilere dinamik sistem modelleme, kontrol teorisi ve akıllı sistemler alanlarında ileri düzey teorik bilgi ile disiplinler arası uygulama yetkinliği kazandırmaktadır. Öğrencilerin güncel teknolojik gelişmeleri yakından izleyebilmeleri, bu gelişmeleri bilimsel temelde analiz edebilmeleri ve elde ettikleri bilgiyi yeni yöntemler, modeller ve yenilikçi çözümler üreterek uluslararası düzeyde araştırma yetkinliğine dönüştürebilmeleri hedeflenmektedir.
Başlıca araştırma konularından bazıları aşağıda listelenmiştir:
-Otonom Sistemler ve Güvenli Kontrol: İnsansız hava/kara/su araçlarının dinamik modellemesi, kararlı ve güvenli kontrol algoritmalarının geliştirilmesi, uçuş kontrol sistemleri, durum kestirimi ve nonlineer sistem analiz yöntemleri.
-Nonlineer Sistem Kontrolü, Optimizasyon ve Gerçek Zamanlı Karar Verme: Karmaşık ve doğrusal olmayan sistemlerin tanılanması, veri-tabanlı modelleme, nonlineer model predictive control (MPC), çok amaçlı optimizasyon teknikleri, hibrit sistem kontrol stratejileri ve gerçek zamanlı karar destek algoritmaları.
-Akıllı Sistemler ve Yapay Zekâ Tabanlı Kontrol Sistemleri : Akıllı cihaz, robot, endüstriyel ve konut sistemleri, Derin öğrenme ve pekiştirmeli öğrenme (RL) destekli kontrol, yapay sinir ağları, bulanık mantık, genetik algoritma tabanlı kontrol, simülasyondan gerçeğe aktarım (Sim2Real) ve uyarlamalı kontrol yöntemleri.
-Dijital İkiz, Siber-Fiziksel Sistemler ve Akıllı Üretim: Fiziksel sistemlerin sanal modelleri, gerçek zamanlı izleme ve kestirim, akıllı üretim hatları ve Endüstri 4.0 uygulamaları.
-İnsansız Hava Araçlarının Tasarımı ve Kontrolü: Sabit ve döner kanatlı İHA’ların aerodinamik tasarımları, görev planlama ve rota optimizasyonu, uçuş kararlılığı analizi, çoklu İHA koordinasyonu ve sürü (swarm) kontrolü.
-Robotik ve Biyomimetik Robotik: Robot prototipi geliştirme çalışmaları, biyomimetik hareketler (balık/yunus yüzme mekaniği, yılan hareketleri, iki bacaklı yürüme), yüksek manevra kabiliyetine sahip robotların kontrolü, yumuşak robotikler (soft robotics).
-Akıllı Sensör Sistemleri, Aktüatör Dinamikleri ve Adaptif/Robust Kontrol: Sensör-dinamik sistem etkileşimi, esnek sensör/aktüatörlerin modellenmesi ve geliştirilmesi, adaptif kontrol ve sensör füzyonu, hassas hareket kontrolü ve akıllı malzemelerle uyumlu sistemler.
-IoT Tabanlı Kontrol ve Akıllı Sistem Entegrasyonu: Akıllı cihazlar ve sensör ağlarıyla gerçek zamanlı veri toplama, IoT tabanlı uzaktan izleme ve kontrol sistemleri, endüstriyel, tarım ve ev otomasyonu uygulamalarında IoT destekli karar verme.
-İnsan–Makine Etkileşimi ve İnsan Modelleme: İnsan tepkilerinin ve davranışlarının modellenmesi, cobot uygulamaları ve güvenli insan-robot iş birliği, operatör destekli kontrol ve biyomekanik tabanlı kontrol tasarımları.
-Giyilebilir Teknolojiler ve ve Biyomekanik Sistemler: İnsan hareketinin algılanması ve biyomekanik ölçümler, giyilebilir sensörler ve kişiye özgü veri analitiği, sağlık ve rehabilitasyon amaçlı akıllı cihazlar.
-Otomasyon Uygulamaları ve Endüstriyel Kontrol: Yüksek hassasiyetli konum kontrolü, pnömatik/hidrolik tahrik sistemleri, üretim süreçlerinin otomasyonu, verimlilik ve enerji optimizasyonu.
Programın web sayfası için tıklayınız.
Program Profili (Amaç)
Programın temel amacı, öğrencilere sistem dinamiği, kontrol mühendisliği ve akıllı sistemler alanlarında ileri düzey teorik bilgi ile uygulama becerisi kazandırmaktır. Bu kapsamda program; karmaşık dinamik sistemlerin modellenmesi, modern kontrol algoritmalarının tasarlanması ve yapay zekâ, otonom sistemler, siber-fiziksel yapılar gibi güncel teknolojilerin mühendislik uygulamalarına entegrasyonu konularında yetkin mühendis ve araştırmacılar yetiştirmeyi hedefler.
Program, öğrencilerin alanındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri yakından takip edebilmesini, bu gelişmeleri analiz ederek yeni yöntemler, modeller ve çözümler üretebilmesini amaçlar. Nihai olarak ise; disiplinler arası çalışmalarda güçlü, uluslararası düzeyde rekabetçi, yenilikçi ve araştırma odaklı mezunlar yetiştirilmesi hedeflenmektedir.
Kayıt Kabul Şartları
Başvuru Dönemi : 2025-2026 Bahar Dönemi
Başvuru Tarihleri : 10.11.2025 09:00:00 - 16.01.2026 17:00:00
Uygulanan Başvuru Şartları (T.C. Vatandaşı Adaylar İçin) ALES Sayısal Puanı minimum 80 olmalıdır (eski sistem GRE Quantitative minimum 720, yeni sistem GRE Quantitative minimum 156 ). Minimum lisans mezuniyet not ortalaması 2.5/4 (65/100) olmalıdır. Bilgi ve Haberleşme Mühendisliği, Bilgisayar Bilimleri Mühendisliği, Bilgisayar Mühendisliği, Elektrik Mühendisliği, Elektrik-Elektronik Mühendisliği, Elektronik Mühendisliği, Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği, Endüstri Mühendisliği, Enerji Sistemleri Mühendisliği, Gemi İnşaatı Mühendisliği, Gemi İnşaatı ve Gemi Makinaları Mühendisliği, Gemi Makinaları İşletme Mühendisliği, Gemi ve Deniz Teknolojisi Mühendisliği, Havacılık ve Uzay Mühendisliği, Hesaplamalı Bilim ve Mühendislik, İmalat Mühendisliği, Kimya Mühendisliği, Kontrol Mühendisliği, Kontrol ve Bilgisayar Mühendisliği, Kontrol ve Otomasyon Mühendisliği, Makina Mühendisliği, Malzeme Bilimi ve Mühendisliği, Malzeme Bilimi ve Nanoteknoloji Mühendisliği, Mekatronik Mühendisliği, Metalurji Mühendisliği, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği, Nükleer Enerji Mühendisliği, Sistem Dinamiği ve Kontrol, Tekstil Mühendisliği, Uçak Mühendisliği, Uçak ve Uzay Mühendisliği, Uzay Mühendisliği, Üretim Metalurjisi ve Teknolojileri Mühendisliği, Yapay Zeka Mühendisliği, Yapay Zeka ve Veri Mühendisliği mezunları başvurabilir.
Kontenjanı (T.C. Vatandaşı Adaylar İçin): 10
İTÜ-TUSAŞ Protokolü Kontenjanı (T.C. Vatandaşı Adaylar İçin): 5
Uygulanan Başvuru Şartları (Uluslararası Aday Öğrenciler İçin) ALES Numerical must be minimum 80 (old system GRE Quantitative minimum 720, new system GRE minimum 156 ). Undergraduate GPA must be minimum 2.5/4 (65/100). Graduation must be Information and Communications Engineering, Computer Science Engineering, Computer Engineering, Electrical Engineering, Electrical-Electronics Engineering, Electronics Engineering, Electronics and Communication Engineering, Industrial Engineering, Energy Systems Engineering, Naval Architecture Engineering, Naval Architecture and Marine Engineering, Marine Engineering, Shipbuilding and Ocean Engineering, Aerospace Engineering, Computational Science and Engineering, Manufacturing Engineering, Chemical Engineering, Control Engineering, Control and Computer Engineering, Control and Automation Engineering, Mechanical Engineering, Material Science and Engineering, Materials Science and Nanotechnology Engineering, Mechatronics Engineering, Metallurgical Engineering, Metallurgical and Materials Engineering, Nuclear Engineering, System Dynamics and Control, Textile Engineering, Aeronautical Engineering, Aeronautics and Astronautics Engineering, Astronautical Engineering, Production Metallurgy and Technologies Engineering, Artificial Intelligence Engineering, Artificial Intelligence and Data Engineering.
Kontenjanı (Uluslararası Aday Öğrenciler İçin): 3
Yatay Geçiş Kontenjanı : 1
Tüm Dönemlere Ait Kontenjan ve Şartlar İçin Tıklayınız. Başvuru Sayfası Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği Senato Esasları
Başvuru şartları,başvuru tarihleri ve kontenjan, Başvuru Sisteminden anlık alınmaktadır.
Program Öğrenme Ortamları
Programın öğrenme ortamları; öğrencilerin teorik bilgiyi uygulamaya dönüştürebilmeleri, kontrol sistemleri, dinamik-mekanizma modelleme, akıllı sistemler, robotik, otomasyon, gömülü sistemler gibi alanlarda deneyim kazanmaları için yapılandırılmış kapsamlı bir altyapı sunmaktadır. Bu ortamlar hem fiziksel hem de dijital bileşenlerden oluşur ve disiplinler arası projelere olanak tanıyacak şekilde tasarlanmıştır. Programın başlıca fiziksel, deneysel ve dijital öğrenme ortamları:
- Sistem Dinamiği ve Kontrol Laboratuvarı
- İTÜ Mekatronik Uygulama ve Araştırma Merkezi (MEAM)
- Otonom Sistemler Araştırma Laboratuvarı
- Akıllı Mühendislik Sistemleri Laboratuvarı
- Esnek Sistemler Laboratuvarı
- Robotik Laboratuvarı
- Bilgisayar Destekli Tasarım Laboratuvarı
- Akıllı Tarım ve & IoT Laboratuvarı
- Dr. Keskin Keser Eğitim ve Araştırma Laboratuvarı
Diğer Makina Fakültesi Laboratuvarları: Otomotiv, malzeme, imalat, titreşim & akustik, katı cisim mekaniği, mukavemet, akışkanlar mekaniği gibi klasik makina mühendisliği laboratuvarları; yapısal analiz, biyomekanik, malzeme testleri, dinamik sistem analizleri, tahrik/aktüatör testleri gibi temel altyapı çalışmaları için de kullanılmaktadır.
İTÜ bünyesinde eğitim amaçlı kullanılan çeşitli sanal laboratuvar ve dijital platformlar programın öğrenme ortamlarına entegredir. Mekanik sistem simülasyonları, kontrol dizaynı, devre modelleme, akışkan dinamiği ve yapısal analiz modülleri, Dijital İkiz Tabanlı Öğrenme Ortamları: Öğrencilerin fiziksel sistemleri sanal modeller üzerinden çalıştırmasını sağlayan gerçek zamanlı simülasyon altyapısı, MATLAB–Simulink, ANSYS, SolidWorks, LabVIEW, ROS (Robot Operating System) gibi lisanslı profesyonel yazılım paketleri.
Sanayi/Sektör Odaklı Bütünleşik Programı (MasterBee)
İngilizce Yeterlilik
Mevzuat
Akademik Takvim
Ders Planı
Ders Programı
Ders İntibak ve Muafiyet İşlemleri
Program Eğitim Amaçları
Sistem Dinamiği ve Kontrol yüksek lisans programının amaçları özgün bilimsel araştırma ve geliştirme çalışmaları yapmak, üniversitelerin ve makina mühendisliği endüstrisinin gereksinimlerini sağlamak üzere nitelikli, küresel çevre ve güvenlik sorunlarına duyarlı araştırmacı mühendis ve akademisyen yetiştirmek, bu kapsamda yurt içi ve yurt dışı araştırma-geliştirme kurumları ve sanayi kuruluşları ile işbirliği çerçevesinde bilimsel ve teknolojik çalışmalara katkıda bulunmaktır.
Ölçme ve Değerlendirme
Öğrenci Başarısının Değerlendirilmesi
İstanbul Teknik Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği Senato Esasları 56. Madde, 57. Madde, 58. Madde ve 59. Madde göz önünde bulundurularak öğrenci başarısı değerlendirilmektedir.
MADDE 56- Dersi veren öğretim üyesi yarıyıl içi çalışmalarının türlerini, sayısını ve başarı notuna katkısının hangi oranlarda olacağını ve yarıyıl sonu sınavına girebilme koşullarını, derslere kayıtların başlamasından önce program yürütme kuruluna bildirir. Bu koşullar program yürütme kurulunun onayı ve enstitü anabilim/anasanat dalı başkanının uygun görüşü ile kesinleşir ve enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı tarafından öğrenciye duyurulur ve ilgili enstitüye bildirilir.
MADDE 57- Öğrenci bir dersin başarı notuna sonuçların ilan edilmesinden itibaren bir hafta içerisinde itiraz edebilir. İtiraz enstitüye yazılı olarak yapılır. İlgili öğretim üyesi öğrencinin başarı durumunu tekrar değerlendirir ve sonucu en geç bir hafta içerisinde enstitüye bildirir. Belirtilen sürede yapılmayan itirazlar enstitü tarafından işleme alınmaz.
MADDE 58- Lisansüstü programlarındaki dersler aşağıdaki not sistemine göre değerlendirilir.
|
Harf Notu |
Katsayı |
| Mükemmel |
AA |
4.00 |
| Çok iyi üzeri |
BA+ |
3.75 |
| Çok iyi |
BA |
3.50 |
| İyi üzeri |
BB+ |
3.25 |
| İyi |
BB |
3.00 |
| Koşullu-geçer |
CB+ |
2.75 |
| Koşullu-geçer |
CB |
2.50 |
| Koşullu-geçer |
CC+ |
2.25 |
| Koşullu-geçer |
CC |
2.00 |
| Başarısız |
FF |
0.00 |
| Vizesiz başarısız |
VF |
0.00 |
MADDE 59- Ağırlıklı genel not ortalamasını yükseltmek isteyen öğrenci ders alma süresi içinde aldığı dersleri tekrar alabilir. Tekrarlanan dersler için son alınan not geçerlidir.
Staj
Bu programda staj bulunmamaktadır.
Mezuniyet Koşulları
Mezuniyet için azami süre içerisinde (6 yarıyıl) en az 8 kredili dersin (24 kredi) dersin tamamlanmış olması, ağırlıklı genel not ortalamasının en az 3.00 olması, seminer dersi ve tez çalışmasının başarıyla tamamlanması gerekir.
Kazanılan Derece ve Ünvan
Derece : Tezli Yüksek Lisans Ünvan : -
Program İstihdam Olanakları
Sistem Dinamiği ve Kontrol yüksek lisans programından mezun olan öğrenciler Robotik, Otomasyon teknolojileri, İmalat, Havacılık ve Uzay, Otomotiv gibi endüstri alanlarında çeşitli sistemlerin tasarlanması ve/veya mevcut sistemlerin karakteristiğine göre gerekli kontrol sistemlerinin belirlenmesi amacıyla rahatlıkla istihdam edilmektedir.
Mezun Sayısı
Mezun İstatistikleri (Son Beş Yıl)
| Yıl | Mezun Sayısı |
| 2020 | 3 |
| 2021 | 8 |
| 2022 | 6 |
| 2023 | 14 |
| 2024 | 6 |
Program Çıktıları
PÇ1 Alanını ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme ve uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme, sorumluluk alarak çözüm üretebilme ve alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme (BağımsızÇalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği).
PÇ2 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme ve farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme (beceri).
PÇ3 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme (İletişim ve Sosyal Yetkinlik).
PÇ4 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme (bilgi).
PÇ5 Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme (Alana Özgü Yetkinlik).
PÇ6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme (Öğrenme Yetkinliği).
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ) Akademik Ağırlıklı Uyum Matrisi
|
| BİLGİ (Kuramsal, Olgusal) |
1-Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
PÇ1 PÇ2PÇ3 PÇ4PÇ5 PÇ6 |
2-Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir.
PÇ1 PÇ2PÇ3 PÇ4PÇ5 PÇ6 |
3-Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
PÇ1 PÇ2PÇ3 PÇ4PÇ5 PÇ6 |
4-Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
PÇ1 PÇ2PÇ3 PÇ4PÇ5 PÇ6 |
| BECERİLER (Bilişsel, Uygulamalı) |
1-Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
PÇ1 PÇ2PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
2-Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
PÇ1 PÇ2PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
3-Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir.
PÇ1 PÇ2PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
4-Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar.
PÇ1 PÇ2PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
| YETKİNLİKLER - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
1-Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
PÇ1PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
2-Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
PÇ1PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
3-Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
PÇ1PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
4-Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
PÇ1PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
5-Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir.
PÇ1PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
6-Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar.
PÇ1PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
| YETKİNLİKLER - Öğrenme Yetkinliği |
1-Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
2-Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygulama; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
3-Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
4-Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
| YETKİNLİKLER - İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
1-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
PÇ1 PÇ2 PÇ3PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
2-Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.
PÇ1 PÇ2 PÇ3PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
3-Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler.
PÇ1 PÇ2 PÇ3PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
4-Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
PÇ1 PÇ2 PÇ3PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
5-Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
PÇ1 PÇ2 PÇ3PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
6-Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
PÇ1 PÇ2 PÇ3PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
7-Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur.
PÇ1 PÇ2 PÇ3PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
8-Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar.
PÇ1 PÇ2 PÇ3PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
| YETKİNLİKLER - Alana Özgü Yetkinlik |
1-Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5PÇ6 |
2-Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5PÇ6 |
3-Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5PÇ6 |
4-Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5PÇ6 |
Program Koordinatörü
Anabilim Dalı Başkanı