İşletme Fakültesi Veri Bilimi ve Analitiği Bölümüne bağlı Veri Bilimi ve Analitiği Lisans Programı ile ilgili bilgiler ve program yeterlilikleri aşağıda özetlenmektedir.
Program Hakkında Bilgi
Hızla dijitalleşen dünyada, verinin stratejik bir değer olarak kabul görmesiyle birlikte, yetkin veri bilimcilerine olan ihtiyaç her geçen gün artmaktadır. Veri Bilimi ve Analitiği Bölümü olarak biz, bu ihtiyaca cevap verebilecek, donanımlı ve vizyoner mezunlar yetiştirmeyi misyon edinmiş bir bölümüz.
Veri bilimi ve analitiği, karmaşık veri yığınlarını anlamlandırmanıza ve bunlardan değerli bilgiler çıkarmanıza olanak tanıyan heyecan verici ve geleceğin mesleği olarak öne çıkıyor. Veri bilimi bunu yaparken sadece karmaşık algoritmaları tasarlamak ve uygulamakla kalmaz, aynı zamanda elde edilen sonuçları yorumlayarak işletmeler ve kurumlar için stratejik kararlar almaya da yardımcı olur. Pazarlama trendlerini analiz etmek, müşteri davranışlarını anlamak, finansal riskleri öngörmek, hastalıkları teşhis etmek gibi çok çeşitli alanlarda etkili çözümler üretir. Programımız, analitik düşünme, problem çözme ve iletişim becerilerinizi geliştirmeye odaklanırken, sürekli gelişen bir alanda yer alarak geleceğin öncüleri olma fırsatı sunar.
Bölümümüz, mezunlarımızı sadece teknik becerilere sahip bireyler olarak değil, aynı zamanda eleştirel düşünebilen, problem çözebilen, iletişim becerileri güçlü ve etik değerlere sahip, alanında öncü bireyler olarak yetiştirmeyi hedefliyor. Veri temelli bir kariyere adım atmak ve geleceğin liderleri arasında yer almak isteyen tüm aday öğrencileri bu heyecan verici yolculuğa davet ediyoruz.
Programın web sayfası için tıklayınız.
Program Profili (Amaç)
Ortaöğretim yeterliliklerine dayalı olarak sekiz yarıyıllık bir programı kapsayan ve belirli bir öğrenme alanına veya mesleğe yönelik eğitim veren bir yükseköğretim programıdır.
Kayıt Kabul Şartları
İstanbul Teknik Üniversitesi Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğinin 6. Maddesi göz önünde bulundurularak kabul işlemi yapılmaktadır.
Kabul esasları ve kesin kayıtlar
MADDE 6 – (1) Üniversite fakültelerine ve bölümlerine girebilmek için, ortaöğretim kurumlarından mezun olmuş olmak ve lisans öğrenimiyle ilgili, Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM)’nin yaptığı sınavı kazanmış olmak, 2547 sayılı Yüksek Öğretim Kanununun 45 inci maddesi ve ilgili diğer mevzuatın aradığı koşulları taşımak ve başka bir yükseköğretim kurumunun örgün ön lisans ve lisans programında kayıtlı olmamak gerekir.
(2) Yabancı uyruklu öğrenciler ile ortaöğretiminin tamamını yurt dışında tamamlayan öğrencilerin, fakülte ve bölümlere 2547 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinin birinci fıkrasının (f) bendi uyarınca kesin kayıt yaptırabilmesi için Yükseköğretim Kurulu ve Üniversite Senatosu tarafından belirlenen esaslarda yer alan koşulları taşıması ve başka bir yükseköğretim kurumunun örgün ön lisans ve lisans programında kayıtlı olmaması gerekir.
(3) Üniversiteye yerleşme hakkı kazanan adaylardan kesin kayıt için istenen belgelerin asılları veya asıllarını ibraz etmek koşulu ile onaylı örneği kabul edilir. Askerlik durumu ve adli sicil kaydına ilişkin olarak ise adayın yazılı beyanına dayanılarak işlem yapılır. Kesin kayıt için sahte veya tahrif edilmiş belge kullanan, yalan beyanda bulunan veya Üniversiteye giriş sınavında sahtecilik yaptığı belirlenen kişinin kaydı, kayıt tarihi itibarıyla iptal edilir ve hakkında kanuni işlemler başlatılır. Bu kişi Üniversiteden ayrılmışsa kendisine verilen diploma dâhil tüm belgeler iptal edilir. Bu kişilerin yatırmış olduğu öğrenci katkı payı ve/veya öğrenim ücretleri geri ödenmez.
(4) Üniversitenin yurt dışındaki bir üniversite ile ortak düzenleyeceği programlara ait öğrencilerin kayıt işlemleri; 28/12/2006 tarihli ve 26390 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarının Yurtdışındaki Kapsama Dâhil Yükseköğretim Kurumlarıyla Ortak Eğitim ve Öğretim Programları Tesisi Hakkında Yönetmelik ile ilgili diğer mevzuat hükümlerine ve Senato kararlarına göre yürütülür.
(5) Mazeretlerin kabulü ile ilgili olarak, Senatonun belirlediği esaslarda tanımlanan istisnai durumlarda, öğrenci adayları, yukarıdaki hükümlere uymak koşulu ile Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına bir dilekçe vererek, belirledikleri vekilleri aracılığıyla kesin kayıt işlemlerini yaptırabilirler.
(6) Kayıt olan öğrenciler, Üniversite tarafından düzenlenen ve tarihi ilan edilen İngilizce yeterlik sınavına alınırlar. Güz yarıyılı başlangıç tarihine kadar Senato tarafından eşdeğerliği kabul edilen ulusal ve uluslararası sınavlarda, Senato tarafından belirlenen düzeyde başarılı olduklarını belgeleyenler ile bu tarihe kadar Üniversite tarafından açılan İngilizce yeterlik sınavlarından birinde başarılı olanlar, ilgili yönetim kurulu kararı ile lisans öğrencisi olurlar ve lisans öğrenimlerine başlarlar.
(7) Söz konusu sınavlarda başarısız olan veya bu sınavlara katılmayan öğrenciler ise süresi içinde Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı aracılığıyla yüksekokula kayıt yaptırırlar ve yüksekokul tarafından yürütülen İngilizce hazırlık öğretimine devam ederler. Bu öğretim yılının sonunda yaz öğretimi dâhil, ilgili Fakülte ve bölümlerinde lisans öğretimine başlamaya hak kazanamayan öğrenciler, bir sonraki öğretim yılının başında yapılan tüm İngilizce yeterlik sınavlarına girebilirler. En geç güz yarıyılı başlangıcında yapılan İngilizce yeterlik sınavında başarılı olanlar güz yarıyılında öğrenimlerine başlayabilirler. Bu sınavlarda başarısız olan öğrencilerin ikinci kez İngilizce hazırlık öğretimine devam etme hakları yoktur. Bu öğrenciler aynı eğitim ve öğretim yılında, yüksekokulun İngilizce hazırlık öğretimi çerçevesinde yaptığı tüm yeterlik sınavlarına girerler. Yaz öğretimi sonu sınavı son haklarıdır. Bu sınavda da başarısız olan öğrencilerin Üniversite ile ilişikleri kesilir.
(8) Yüksekokulun İngilizce hazırlık öğretiminin İngilizce yeterlik sınavında başarısız olan öğrenciler isterlerse, 23/3/2016 tarihli ve 29662 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yüksek Öğretim Kurumlarında Yabancı Dil Eğitim Öğretimi ve Yabancı Dille Eğitim Öğretim Yapılmasında Uyulacak Esaslara İlişkin Yönetmeliğin 9 uncu maddesi uyarınca, İngilizce öğretimin zorunlu olmadığı üniversitelere yatay geçiş için başvuru yapabilirler. Yatay geçiş için başvuruda bulunmayan adayların Üniversite ile ilişikleri kesilir.
(9) Üniversite lisans öğrencisi iken yeniden ÖSYM’nin yaptığı sınava girip Üniversitenin bir lisans programına yerleştirilen öğrencilerde İngilizce yeterlik şartı aranmaz.
(10) Üniversiteye kesin kabul kayıt işlemlerini süresi içinde yaptırmayan öğrenci adayları, Üniversite öğrencisi olma hakkından vazgeçmiş sayılırlar ve herhangi bir hak iddia edemezler.
(11) Üniversite Yüksekokulu tarafından yapılan İngilizce hazırlık öğretiminin uygulama esasları, Senato tarafından kabul edilen Yönetmelikle düzenlenir.
Program Öğrenme Ortamları
Eğitim ve öğretim örgün öğretim şeklinde gerçekleştirilir. Ayrıca, yükseköğretim kurumları bünyesindeki laboratuvarlarda ve atölyelerde ya da endüstride, kamu kurumlarında, sağlık kurumlarında ve iş yerlerinde staj veya iş yeri eğitimi olarak uygulamalı eğitimler yapılır.
Son Beş Yıla Ait YKS Kontenjanı, Öğrenci Başarı Sırası, Taban ve Tavan Puanı
Veri Bilimi ve Analitiği Lisans Programı (%100 İngilizce)
Yıl | Puan Türü | Kont. | Taban Puan | Tavan Puan |
2024 | SAY | 30 | 504,33451 | 517,38061 |
Yıl | En Düşük Başarı Sırası | En Yüksek Başarı Sırası | Ortalama Başarı Sırası |
2024 | 8932 | 4963 | 7334 |
İngilizce Yeterlilik
Mevzuat
Akademik Takvim
Ders Planı, Önşartlar ve Denklikler
Ders Bilgisi
Ders Programı
Ders İntibak ve Muafiyet İşlemleri
Program Eğitim Amaçları
Veri Bilimi ve Analitiği Bölümü, öğrencilere veri analizi, büyük veri yönetimi , makine öğrenmesi ve yapay zeka tekniklerini kullanarak karmaşık problemlere yönelik yenilikçi çözümler geliştirme becerisi kazandırmayı hedefler. Bu doğrultuda, veri toplama, temizleme ve işleme süreçlerinde ileri seviye teknikler uygulanarak, optimizasyon ve modelleme yöntemleriyle karar destek sistemleri tasarlanır.
Program kapsamında, matematiksel ve istatistiksel yöntemler veri bilimi uygulamalarında etkin bir şekilde kullanılarak bilimsel analizler gerçekleştirilir. Olasılık teorisi, istatistik, doğrusal cebir ve ayrık matematik gibi temel dersler uygulanarak, veri madenciliği ve istatistiksel modelleme yöntemleriyle anlamlı öngörüler elde edilir.
Öğrencilere, programlama ve algoritma geliştirme becerileriyle veri odaklı yazılım çözümleri üretme yetkinliği kazandırılır. Python, R ve SQL gibi programlama dillerinde uzmanlaşarak, veri yapıları, algoritmalar ve veri tabanı yönetimi konularında güçlü bir altyapı oluşturulur.
Makine öğrenmesi, derin öğrenme ve yapay zeka yöntemleri kullanılarak veri odaklı sistemler tasarlama becerisi geliştirilir. Denetimli ve denetimsiz öğrenme algoritmaları gerçek dünya problemlerine uygulanarak, doğal dil işleme, bilgisayarlı görü ve zaman serisi analizi gibi alanlarda çözümler üretilir.
Bölüm, öğrencilerine büyük veri teknolojileri ve veri mühendisliği süreçleri konusunda uzmanlaşarak ölçeklenebilir veri sistemleri tasarlama yetkinliği kazandırır. Bulut bilişim, dağıtık veri işleme ve veri gölleri gibi teknolojiler etkin şekilde kullanılarak, gerçek zamanlı veri işleme teknikleriyle dinamik sistemler oluşturulur.
Ayrıca, veri güvenliği, gizliliği ve etik kurallar çerçevesinde sorumlu veri yönetimi sağlanmasına yönelik bilgi ve beceri kazandırılır. GDPR ve KVKK gibi veri koruma regülasyonlarına uygun analizler gerçekleştirilerek, siber güvenlik tehditlerine karşı veri güvenliği stratejileri geliştirilir.
Ölçme ve Değerlendirme
İstanbul Teknik Üniversitesi Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği 20. Madde, 21. Madde, 22. Madde, 23. Madde, 24. Madde ve 25. Madde göz önünde bulundurularak öğrenci başarısı değerlendirilmektedir.
Notlar ve işaretler
MADDE 20 –
(1) Lisans eğitim ve öğretiminde, öğrencinin bir dersteki başarısı, bağıl değerlendirme yöntemi ile belirlenir. Bu değerlendirme, öğrencinin yarıyıl içi çalışmalarında gösterdiği başarı ve yarıyıl sonu sınavında aldığı not birlikte değerlendirilerek ve sınıfın genel başarı düzeyi göz önünde bulundurularak saptanır. İlgili bölümler tarafından belirlenen en az ham not üzerindeki bağıl değerlendirme, dersi veren öğretim üyesi tarafından, notların dağılımı ve sınıf ortalaması göz önünde bulundurularak yapılır.
(2) Bir dersteki başarı durumu başarı notu ile belirlenir. Başarı notu harflerinin anlamları şunlardır:
a) Bir dersten (AA), (BA+), (BA), (BB+), (BB), (CB+), (CB), (CC+) ve (CC) notlarından birisini alan öğrenci o dersi başarmış sayılır.
b) Bir dersten (DC+), (DC), (DD+) ve (DD) notlarından birisini alan öğrenci, o dersi şartlı başarmış kabul edilir.
c) Bir dersten (FF) notunu alan öğrenci o dersten başarısız sayılır.
ç) Bir dersten (VF) notunu alan öğrenci yılsonu sınavına giremez ve başarısız kabul edilir.
d) M: Üniversite tarafından muaf tutulan dersler için kullanılan notu ifade eder. Bu dersler ağırlıklı genel not ortalamasına katılmaz.
(3) Başarı notu harfleri dışında kullanılan diğer harflerin anlamları şunlardır:
a) BL: Kredisiz olarak alınan dersten başarılı.
b) BZ: Kredisiz olarak alınan dersten başarısız.
c) T: Öğrencilerin kayıtlı bulundukları bir dersten bu Yönetmeliğin 17 nci maddesinin ikinci ve üçüncü fıkrasında belirtilen süre içerisinde çekildiklerini gösteren işarettir.
ç) E:Proje, bitirme tasarım projesi/bitirme ödevi ve benzeri çalışmalarda, çalışmasını belirlenen sürede bitiremeyen öğrenciye verilir. Çalışmanın ne zaman tamamlanacağı öğretim üyesi tarafından belirlenir. Belirlenen sürede çalışmasını tamamlayamayan öğrenciye FF notu verilir.
(4) Başarı notlarının ifade ettikleri başarı dereceleri ve katsayıları aşağıdaki tabloda gösterilmiştir:
|
Harf Notu |
Başarı Notu |
Mükemmel |
AA |
4.00 |
Çok iyi üzeri |
BA+ |
3.75 |
Çok iyi |
BA |
3.50 |
İyi üzeri |
BB+ |
3.25 |
İyi |
BB |
3.00 |
Orta Üzeri |
CB+ |
2.75 |
Orta |
CB |
2.50 |
Yeterli üzeri |
CC+ |
2.25 |
Yeterli |
CC |
2.00 |
Koşullu-geçer |
DC+ |
1.75 |
Koşullu-geçer |
DC |
1.50 |
Koşullu-geçer |
DD+ |
1.25 |
Koşullu-geçer |
DD |
1.00 |
Başarısız |
FF |
0.00 |
Vizesiz başarısız |
VF |
0.00 |
Gözetim listesi
MADDE 21 –
(1) Aşağıda gösterilen öğrenciler gözetim listesine alınır:
a) Birinci ve ikinci sınıfta olup herhangi bir yarıyıl sonunda ağırlıklı genel not ortalamaları 1.80’in altında olan öğrenciler,
b) Üçüncü sınıfta olup ağırlıklı genel not ortalamaları 1.90’ın altında olan öğrenciler,
c) Dördüncü sınıfta olup ağırlıklı genel not ortalamaları 2.00’ın altında olan öğrenciler.
(2) Gözetim listesine alınan öğrencilerin bir yarıyıldaki kredi yükü en fazla 18 olabilir. Bu öğrenciler, açıldığı takdirde, daha önce başarısız oldukları, şartlı başardıkları ve/veya ön şartlarını sağladıkları dersleri yarıyıl gözetmeksizin alabilirler. Gözetim listesinde iken ağırlıklı genel not ortalamalarını belirtilen düzeylerin üzerine çıkartan öğrenciler normal statüde öğrenimlerine devam ederler.
(3) Kayıtlı bulunulan yarıyıl sonu itibariyle ağırlıklı genel not ortalaması belirlenirken, alt yarıyıllardan alınamayan derslerle, 17 nci maddenin ikinci ve üçüncü fıkrası uyarınca öğrencinin çekildiği dersler ağırlıklı not ortalamasına katılmaz.
Ağırlıklı genel not ortalamasının yükseltilmesi
MADDE 22 –
(1) Genel not ortalamasını yükseltmek isteyen öğrenci, bu Yönetmeliğin 14 üncü maddesinde belirtilen hükümler saklı kalmak koşulu ile daha önce alıp başardığı dersleri tekrar alabilir. Bu dersler için son alınan notlar geçerlidir. Öğrencinin Üniversitede aldığı derslerin bütün notları ve işaretleri öğrenim belgesinde gösterilir.
(2) Öğrenciler AA notu ile geçtikleri dersleri tekrar edemezler.
Değerlendirme
MADDE 23 –
(1) Derslere %70, laboratuvar ve atölye gibi bağımsız uygulamalı derslere en az %80 oranında devam zorunludur. Senato tarafından belirlenen ders başarı ölçme ve değerlendirme esaslarına uygun şekilde, bölümün önerisi, fakülte/konservatuvar kurulunun onayı ile belirlenerek açıklanmış olan yarıyıl içi başarı notunu ve devam koşulunu sağlayan öğrenci yarıyıl sonu sınavına girer
(2) Yarıyıl sonu sınavı yapılmayan ve sadece yarıyıl içi çalışmasına bağlı olarak başarı notu verilen dersler ilgili bölüm başkanlığı tarafından belirlenir ve ilan edilir.
(3) Yarıyıl içi başarı notu; yarıyıl içinde yapılan çalışmaların, ödevlerin, projelerin, ara sınavların, kısa sınavların ve benzeri faaliyetlerin ağırlıklı ortalamasıdır. Yarıyıl başında, dersin yarıyıl içi başarı notunun ne olacağı ve ağırlıklı hesaplama değerleri ders müfredat formu üzerinde gösterilmek zorundadır. Öğretim elemanı, yarıyıl içi başarı notlarını ve yarıyıl sonu sınavına giremeyecek öğrencilerin listesini akademik takvime göre ilan eder.
(4) Bir dersin başarı notu; yarıyıl içi başarı notu ve yarıyıl sonu sınav notunun bağıl not sistemi ile değerlendirilmesi sonucu oluşur. Hem yarıyıl içi başarı notu hem de yarıyıl sonu sınavının ders başarı notuna katkısı bölüm başkanlığı tarafından yarıyıl başında ders müfredat formu aracılığı ile ilan edilir.
(5) Bir dersin yarıyıl içi başarı koşulunu yerine getiremeyen öğrenci, bu dersten VF harf notu alır ve yarıyıl sonu sınavına giremez. Bir dersten VF harf notu alarak başarısız olan öğrenci, o dersi tekrar almak ve yarıyıl içi başarı koşullarını sağlamak zorundadır.
(6) Yarıyıl sonu sınavının başarı notuna katkısı %40’tan az, %60’tan fazla olamaz. Gerekli görülen hallerde ilgili kurul kararı ile bu oranlar değiştirilebilir.
(7) Öğrencilerin bir dersteki başarı durumunu gösteren liste, akademik takvimde ilan edilen tarihe göre öğretim elemanı tarafından açıklanır. İlgili yönetim kurulu gerektiğinde bir dersin öğretim elemanından, dersle ilgili başarı durumunu yeniden değerlendirmesini isteyebilir. Yarıyıl içi ve yarıyıl sonu not dağılımlarının başarı durumu değerlendirme istatistikleri dersin öğretim elemanı tarafından ilgili bölüm başkanlığına o yarıyılın sonunda akademik takvimde ilan edilen tarihe göre teslim edilir.
(8) Ağırlıklı genel not ortalaması en az 2,00 olan, bir yarıyıl sonunda o yarıyılda en az 18 kredi ders almış ve başarmış öğrenci ile en az sürede mezun durumuna gelmiş olan öğrenci, sadece mezun olduğu yarıyılda kredi limiti aranılmadan aşağıda belirtilen şekilde değerlendirilir:
a) Yarıyıl sonu not ortalaması 3,00-3,49 arasında olan “Onur”,
b) 3,50-4,00 arasında olan “Yüksek Onur”,
öğrencisi olarak tanımlanır. Bu değerlendirmeler not belgesinde yarıyıl bazında belirtilir. Herhangi bir yarıyılda not belgesinde FF veya VF bulunan öğrenci not ortalaması yeterli olsa bile o yarıyılda “Onur” veya “Yüksek Onur” öğrencisi olamaz.”
Mazeretler
MADDE 24 –
(1) Mazeretlerin kabulü ile ilgili olarak Senato tarafından belirlenen esaslarda tanımlanan istisnai durumlarda, yarıyıl içi sınavlarına geçerli mazeretleri nedeniyle giremeyen öğrenciler, mazeretlerinin kabul edilmesi halinde mazeret sınavına alınırlar. Öğrencilerin mazeretli sayılmasına Senato tarafından belirlenen esaslara uygun olarak, ilgili yönetim kurulu tarafından karar verilir. Bu durumda olan öğrencilerin mazeretli olduğu yarıyıl içi sınav notu mazeret sınavından aldığı nottur.
(2) Mazeretleri nedeniyle yarıyıl sonu sınavına giremeyen öğrenciler mazeretlerinin bitimini izleyen beş iş günü içinde ilgili fakülteye başvururlar. Geçerli mazeretlerini, Senatonun belirlediği esaslara uygun olarak belgelendiren ve mazeretleri ilgili yönetim kurulunca kabul edilen öğrenciler, yarıyıl sonu sınavlarını izleyen hafta içerisinde yapılacak yarıyıl sonu mazeret sınavına girebilirler. Mazeretlerin kabulünün takdiri ilgili yönetim kuruluna aittir.
Yarıyıl sonu sınav dönemi
MADDE 25 –
(1) Her yarıyıl sonunda bir sınav dönemi vardır. Sınav dönemi içinde ilgili yönetim kurulunca kabul edilecek nedenlerle sınavı yapılamayan dersler için o sınav dönemine süre eklenir.
(2) Arazi üzerinde yapılması gereken derslerle, sınava girme hakkı bir arazi çalışmasının sonucuna bağlı olan derslerin sınavları arazi çalışmalarının bitiminde de yapılabilir. Bitirme tasarım projesi sınavı/bitirme ödevi, yarıyıl sonu veya yaz öğretimi sonu sınav dönemlerinde veya onu izleyen hafta içinde yapılır.
Staj
Bu programda toplam 40 Gün zorunlu staj bulunmaktadır.
Mezuniyet Koşulları
İstanbul Teknik Üniversitesi Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğinin 31. Maddesi göz önünde bulundurularak mezuniyet işlemleri yapılmaktadır.
Diploma
MADDE 11 –
(1) Üniversite tarafından verilen diplomalar Senato tarafından belirlenen yönergeye göre düzenlenir.
(2) Öğrencilere diploma verilebilmesi için, katkı payı/öğrenim ücreti ve üniversite ile ilgili tüm yükümlülüklerin yerine getirilmesi zorunludur.
Öğretimi bitirme
MADDE 31 –
(1) Kayıtlı olduğu programın öğretim planında gösterilen zorunlu derslerle, ders planında yer alan toplam krediyi sağlayacak şekilde seçmeli dersleri alan ve başaran, ağırlıklı genel not ortalamasını en az 2.00 düzeyine çıkarmış, bu Yönetmelikte belirtilen stajlar dahil, bütün çalışmaları başarmış ve aldığı kredilerin, % 100 İngilizce programında, Türkçe verilmesi zorunlu dersler hariç, tamamını İngilizce ve % 30 İngilizce programında ise en az % 30’unu İngilizce derslerden alarak tamamlamış öğrenci, öğrenimini bitirmiş/tamamlamış sayılır ve kendisine 11 inci maddede belirtilen diploma verilir. % 100 İngilizce programa yatay geçiş yapan öğrencilerin İngilizce kredisi bakımından öğrenimlerini bitirmeleri/tamamlamaları sadece geçiş yapılan programdaki dersler dikkate alınarak yapılır.
(2) Kayıtlı oldukları programlarını yukarıda belirtilen şekilde tamamlayanlara, ilgili programları, aldıkları ders, proje, laboratuvar, bitirme tasarım projesi/bitirme ödevi ve benzeri çalışmalarını, başarı notları ve ağırlıklı genel not ortalamasını, gözetim, iyi durum, onur ve yüksek onur listelerinde olduklarını gösteren bir öğrenim belgesi/transkript verilir. Öğrenim belgesinde, öğrencinin İngilizce alarak başardığı dersler ayrıca belirtilir.
Diploma, Diploma Defteri, Sertifika İle Diğer Belgelerin Düzenlenmesine İlişkin Yönerge
Kazanılan Derece ve Ünvan
Derece : Lisans Ünvan : Veri Bilimci
Program İstihdam Olanakları
Veri bilimi ve analitiği bölümü, öğrencilere Matematik I ve II, Ayrık Matematik, Olasılık Teorisi, Lineer Cebir, İstatistik, Veri Analitiği, Veri Bilimine Giriş ve Analitiği, Derin Öğrenme, Makine Öğrenmesi, Büyük Veri ve Analitiği, Siber Güvenlik gibi derslerle teorik bilgi ve uygulamalı beceriler kazandırarak, onları geniş bir iş sahasında güçlü bir kariyer inşa etmeye hazırlar.
Veri bilimi ve analitiği mezunları, geniş bir iş alanına sahiptir ve farklı sektörlerde çeşitli görevler üstlenebilirler. Mezunlarımız, büyük veri platformları, yapay zeka laboratuvarları, veri merkezleri gibi teknoloji odaklı çalışma ortamlarında, ayrıca finans, sağlık, pazarlama ve üretim gibi farklı sektörlerde etkili roller üstlenebilirler.
Mezunlarımız aşağıdaki alanlarda çalışabilmektedir:
• Veri Bilimi ve Analitiği:
o Veri Bilimci
o Veri Analisti
o İş Zekası Uzmanı
o Büyük Veri Uzmanı
o Makine Öğrenmesi Mühendisi
o Derin Öğrenme Uzmanı
• Bilgi Teknolojileri ve Yazılım:
o Veri Mühendisi
o Veri Tabanı Yöneticisi
o Yapay Zeka ve Otomasyon Uzmanı
o Bulut Bilişim Uzmanı
• İş Dünyası ve Danışmanlık:
o Veriye Dayalı Strateji ve İş Geliştirme Uzmanı
o ERP Danışmanı
o İş Analisti
o Dijital Dönüşüm Danışmanı
o Finansal Analist
• Finans ve Bankacılık:
o Risk Analisti
o Dolandırıcılık Tespit Uzmanı
o Yatırım Stratejileri Uzmanı
• Sağlık ve Biyoinformatik:
o Sağlık Veri Analisti
o Tıbbi Görüntüleme Uzmanı
o Hastalık Tahmini ve Hasta Yönetimi Uzmanı
• Pazarlama ve E-Ticaret:
o Müşteri Analitiği Uzmanı
o Dijital Pazarlama Analisti
o Satış Tahminleme Uzmanı
• Üretim ve Lojistik:
o Tedarik Zinciri Analisti
• Enerji ve Çevre:
o Yenilenebilir Enerji Veri Analisti
o Enerji Tüketim Tahmini Uzmanı
• Havacılık ve Savunma:
o Uçuş Güvenliği Veri Analisti
o Savunma Teknolojileri Veri Uzmanı
Mezun Sayısı
Mezun bulunmamaktadır.
Program Çıktıları
PÇ1 Veri bilimi ve analitiği alanlarında temel kavramları anlayarak, istatistiksel yöntemler ve veri madenciliği tekniklerini uygulayabileceklerdir.
PÇ2 Farklı türden verileri analiz edebilme yeteneklerine sahip olacaklar ve bu analizlerden anlamlı sonuçlar çıkarabilecekleri veri analitiği tekniklerini kullanabileceklerdir.
PÇ3 Karmaşık problemleri tanımlayabilecek, analiz edebilecek ve bu problemlere yenilikçi çözümler üretebilecekleri analitik düşünme ve problem çözme yeteneklerine sahip olacaklardır.
PÇ4 Veri görselleştirme ve raporlama becerileri kazanarak, analiz ettikleri verileri etkili bir şekilde sunabilecekleri yeteneklere sahip olacaklardır.
PÇ5 Veri güvenliği konusunda temel bilgilere sahip olacak ve veri gizliliği konusunda hassas bir yaklaşım geliştireceklerdir.
PÇ6 Teknolojinin etik ve sosyal etkilerini değerlendirme kabiliyetine sahip olacaklar ve bu teknolojileri toplumsal fayda için kullanma konusunda sorumlu bir yaklaşım geliştireceklerdir.
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ) Akademik Ağırlıklı Uyum Matrisi
|
BİLGİ (Kuramsal, Olgusal) |
1-Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen bilimsel yaklaşımı ön plana alacak şekilde ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
BECERİLER (Bilişsel, Uygulamalı) |
1-Alanında edindiği bilgileri ortaöğretime uyarlar ve aktarır. PÇ1PÇ2 PÇ3 PÇ4PÇ5 PÇ6 |
2-Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
3-Günün koşullarına bağlı olarak bu bilgileri yeniler. PÇ1 PÇ2 PÇ3PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
4-Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. PÇ1 PÇ2 PÇ3PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
5-Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırma becerisine sahip olur; bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler. PÇ1PÇ2 PÇ3PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
6-Problemlerin incelenmesi için deney tasarlayıp gerçekleştirir, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar. |
YETKİNLİKLER - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
1-Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ1 PÇ2 PÇ3PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
2-Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. PÇ1 PÇ2 PÇ3PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
3-Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir. PÇ1 PÇ2 PÇ3PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
4-Farklı disiplin alanlarıyla ilgili karşılaşılan sorunlarda karar verme sürecinde rol oynar. PÇ1 PÇ2 PÇ3PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
5-Analitik düşünme yeteneği ile sonuç çıkarma sürecinde zamanı etkin kullanır. PÇ1 PÇ2 PÇ3PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
YETKİNLİKLER - Öğrenme Yetkinliği |
1-Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
2-Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. PÇ1 PÇ2PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
3-Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. PÇ1 PÇ2 PÇ3PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
4-Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. PÇ1 PÇ2 PÇ3PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
YETKİNLİKLER - İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
1-Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak ifade eder. PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4PÇ5 PÇ6 |
2-Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4PÇ5 PÇ6 |
3-Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
4-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
5-Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4PÇ5 PÇ6 |
6-Alanı ile ilgili sahip olduğu insan sağlığı ve çevre bilinci konularındaki bilgi birikimini toplum yararına kullanır. PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
YETKİNLİKLER - Alana Özgü Yetkinlik |
1-Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
2-Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranma ve katılma (Kalite kültürünün yerine) ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
Yükseköğretim Program Atlası
Kalite ve Akreditasyon Sorumlusu
Bölüm Başkanı