Isı Akışkan Tezli Yüksek Lisans Programı



Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Makina Mühendisliği Anabilim Dalına bağlı Isı Akışkan Tezli Yüksek Lisans Programı ile ilgili bilgiler ve program yeterlilikleri aşağıda özetlenmektedir.

Program Hakkında Bilgi

Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Makina Mühendisliği Anabilim Dalına bağlı Isı-Akışkan Tezli Yüksek Lisans Programı’na ilişkin bilgiler ve program yeterlilikleri aşağıda sunulmaktadır.

Isı-Akışkan Tezli Yüksek Lisans Programı, Makina Mühendisliği Anabilim Dalı bünyesinde yürütülen bir lisansüstü eğitim programı olup yalnızca tezli yüksek lisans düzeyinde eğitim-öğretim faaliyetleri gerçekleştirmektedir. Program, Termodinamik, Akışkanlar Mekaniği ve Isı Geçişi disiplinlerinde ileri düzeyde kuramsal, deneysel ve sayısal araştırmaların yapıldığı kapsamlı bir akademik yapıya sahiptir.

Programın temel amacı; sanayide ısıl ve hidrodinamik enerjinin kullanıldığı makina ve sistemlerin tasarımı, imalatı, geliştirilmesi ve performans iyileştirilmesi süreçlerinde görev alacak mühendislerin, enerjinin etkin ve verimli kullanımına yönelik ileri seviye kuramsal bilgi birikimi ile birlikte deneysel ve sayısal çözümleme yöntemlerini bilimsel bir çerçevede edinmelerini sağlamaktır.

Araştırma Alanları: Program kapsamında yürütülen başlıca araştırma alanları aşağıda sıralanmaktadır.
- Yanma olgusu ve uygulamaları
- Taşınım ve ışınım yoluyla ısı geçişi
- İki fazlı akış süreçleri
- Titreşimli ısı geçişi
- Gözenekli ortamlarda ısı transferi
- Kaynama ve yoğuşma mekanizmaları
- Katı yakıtlı roket teknolojileri
- Turbomakinaların tasarımı, analizi ve performans değerlendirmesi
- Turbomakinalarda gürültü azaltma yöntemleri
- Hesaplamalı akışkanlar mekaniği ve ısı geçişi uygulamaları ile optimizasyon çalışmaları
- Geçici rejim akış ve ısı geçişi analizleri
- Güneş enerjisi sistemleri ve uygulamaları
- Rüzgar enerjisi teknolojileri
- Aerodinamik akış incelemeleri
- Akış kontrolü yöntemleri ve uygulamaları

Programın web sayfası için tıklayınız.
 

Kayıt Kabul Şartları

Başvuru Dönemi : 2025-2026 Bahar Dönemi
Başvuru Tarihleri : 10.11.2025 09:00:00 - 26.01.2026 17:00:00

Uygulanan Başvuru Şartları (T.C. Vatandaşı Adaylar İçin)
ALES Sayısal Puanı minimum 80 olmalıdır (eski sistem GRE Quantitative minimum 720, yeni sistem GRE Quantitative minimum 156 ). Minimum lisans mezuniyet not ortalaması 2.5/4 (65/100) olmalıdır. Enerji Sistemleri Mühendisliği, Havacılık ve Uzay Mühendisliği, İmalat Mühendisliği, Makina Mühendisliği, Uçak Mühendisliği, Uçak ve Uzay Mühendisliği, Uzay Mühendisliği mezunları başvurabilir.
Kontenjanı (T.C. Vatandaşı Adaylar İçin): 15

İTÜ-TUSAŞ Protokolü Kontenjanı (T.C. Vatandaşı Adaylar İçin): 5

Uygulanan Başvuru Şartları (Uluslararası Aday Öğrenciler İçin)
ALES Numerical must be minimum 80 (old system GRE Quantitative minimum 720, new system GRE minimum 156 ). Undergraduate GPA must be minimum 2.5/4 (65/100). Graduation must be Energy Systems Engineering, Aerospace Engineering, Manufacturing Engineering, Mechanical Engineering, Aeronautical Engineering, Aeronautics and Astronautics Engineering, Astronautical Engineering.
Kontenjanı (Uluslararası Aday Öğrenciler İçin): 5

Tüm Dönemlere Ait Kontenjan ve Şartlar İçin Tıklayınız.

Başvuru Sayfası
Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği Senato Esasları

Başvuru şartları,başvuru tarihleri ve kontenjan, Başvuru Sisteminden anlık alınmaktadır.
 

Sanayi/Sektör Odaklı Bütünleşik Programı (MasterBee)

Sanayi/Sektör Odaklı Bütünleşik Program Başvurusu (MasterBee) hakkında bilgiler


İngilizce Yeterlilik



Mevzuat

Yönetmelikler, Yönergeler ve Senato Esasları


Akademik Takvim

Akademik Takvim


Ders Planı



Ders Programı



Ders İntibak ve Muafiyet İşlemleri

İstanbul Teknik Üniversitesi Muafiyet ve İntibak İşlemleri Yönergesi göz önünde bulundurularak ders intibak ve muafiyet işlemleri yapılmaktadır.
Muafiyet ve İntibak İşlemleri Yönergesi


Program Eğitim Amaçları

Isı-Akışkan Tezli Yüksek Lisans Programı, mezunlarının aşağıdaki uzun vadeli mesleki hedefleri gerçekleştirebilecek bilgi, beceri ve yetkinliklere sahip olmalarını amaçlamaktadır:

1) Bilimsel Derinlik ve Uzmanlık
Mezunların, ısı geçişi, akışkanlar mekaniği, termodinamik ve hesaplamalı mühendislik yöntemleri gibi alanlarda ileri düzey kuramsal bilgiye ve analitik düşünme becerisine sahip olmaları; karmaşık mühendislik problemlerini bilimsel yöntemlerle çözebilecek yetkinliğe ulaşmaları.

2) Araştırma Yetkinliği ve Bilimsel Üretim
Mezunların, ulusal ve uluslararası düzeyde rekabetçi araştırmalar yürütebilmeleri; tez çalışmaları ve akademik yayınlar yoluyla bilimsel bilgi birikimine katkı sağlamaları; araştırma ve geliştirme süreçlerinde etkin rol üstlenmeleri.

3) Mühendislik Uygulamaları ve Sektörel Katkı
Mezunların, ısıl ve hidrodinamik enerjinin kullanıldığı makina, ekipman ve sistemlerin tasarımı, analizi, optimizasyonu ve performans değerlendirmesinde etkin şekilde görev alarak sanayinin verimlilik, sürdürülebilirlik ve yenilikçilik hedeflerine katkıda bulunmaları.

4) Teknoloji Geliştirme ve Yenilikçilik
Mezunların, deneysel ve sayısal yöntemleri etkin biçimde kullanarak yeni teknolojilerin, analiz yöntemlerinin veya tasarım yaklaşımlarının geliştirilmesine liderlik etmeleri; disiplinler arası projelerde yenilikçi çözüm önerileri ortaya koymaları.

5) Akademik ve Profesyonel Liderlik
Mezunların, akademide veya sanayide üst düzey sorumluluklar alarak takım yönetimi, proje liderliği ve stratejik karar verme süreçlerinde etkin rol oynamaları; mesleki etik kurallara bağlı şekilde toplum ve mühendislik camiasına katkı sunmaları.

6) Yaşam Boyu Öğrenme ve Mesleki Gelişim
Mezunların, hızla gelişen mühendislik bilimlerine uyum sağlayarak yaşam boyu öğrenme kültürünü benimsemeleri; sürekli mesleki gelişimle uzmanlık alanlarını güncel tutmaları.


Ölçme ve Değerlendirme

Öğrenci Başarısının Değerlendirilmesi
İstanbul Teknik Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği Senato Esasları 56. Madde, 57. Madde, 58. Madde ve 59. Madde göz önünde bulundurularak öğrenci başarısı değerlendirilmektedir.

MADDE 56- Dersi veren öğretim üyesi yarıyıl içi çalışmalarının türlerini, sayısını ve başarı notuna katkısının hangi oranlarda olacağını ve yarıyıl sonu sınavına girebilme koşullarını, derslere kayıtların başlamasından önce program yürütme kuruluna bildirir. Bu koşullar program yürütme kurulunun onayı ve enstitü anabilim/anasanat dalı başkanının uygun görüşü ile kesinleşir ve enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı tarafından öğrenciye duyurulur ve ilgili enstitüye bildirilir.

MADDE 57- Öğrenci bir dersin başarı notuna sonuçların ilan edilmesinden itibaren bir hafta içerisinde itiraz edebilir. İtiraz enstitüye yazılı olarak yapılır. İlgili öğretim üyesi öğrencinin başarı durumunu tekrar değerlendirir ve sonucu en geç bir hafta içerisinde enstitüye bildirir. Belirtilen sürede yapılmayan itirazlar enstitü tarafından işleme alınmaz.

MADDE 58- Lisansüstü programlarındaki dersler aşağıdaki not sistemine göre değerlendirilir.
Harf Notu Katsayı
Mükemmel AA 4.00
Çok iyi üzeri BA+ 3.75
Çok iyi BA 3.50
İyi üzeri BB+ 3.25
İyi BB 3.00
Koşullu-geçer CB+ 2.75
Koşullu-geçer CB 2.50
Koşullu-geçer CC+ 2.25
Koşullu-geçer CC 2.00
Başarısız FF 0.00
Vizesiz başarısız VF 0.00

MADDE 59- Ağırlıklı genel not ortalamasını yükseltmek isteyen öğrenci ders alma süresi içinde aldığı dersleri tekrar alabilir. Tekrarlanan dersler için son alınan not geçerlidir.


Staj

Bu programda staj bulunmamaktadır.


Mezuniyet Koşulları

İlgili Yönetmeliklere bakınız.


Kazanılan Derece ve Ünvan

Derece : Tezli Yüksek Lisans    Ünvan : -


Program İstihdam Olanakları

Isı-Akışkan Tezli Yüksek Lisans Programı mezunları, edindikleri ileri düzey kuramsal bilgi, deneysel araştırma becerileri ve sayısal analiz yetkinlikleri sayesinde geniş bir istihdam alanına sahiptir. Mezunlar aşağıdaki sektör ve kurumlarda kariyer yapabilmektedir:

- Isı geçişi, termal sistemler ve akışkanlar mekaniği uygulamalarının yer aldığı tüm sanayi kollarında yüksek mühendis olarak (enerji sistemleri, HVAC, otomotiv, beyaz eşya, savunma sanayi, havacılık ve uzay, güç dönüştürme sistemleri, proses endüstrileri vb.)

- Üniversitelerde araştırma görevlisi veya öğretim görevlisi olarak

- Ar-Ge ve tasarım merkezlerinde araştırmacı, proje mühendisi veya teknoloji geliştirme uzmanı olarak

- Enerji üretim, dağıtım ve yönetimi sektörlerinde, termal sistem analisti veya optimizasyon mühendisi olarak

- Savunma ve havacılık sanayiinde, akışkanlar, yanma, tahrik ve soğutma sistemleri üzerine uzman mühendis olarak

- Hesaplamalı akışkanlar mekaniği (HAD) ve ısıl analiz hizmeti veren firmalarda analiz mühendisi olarak

- Danışmanlık şirketlerinde enerji verimliliği, termal sistem optimizasyonu ve akış analizi konularında uzman olarak

- Teknoloji geliştirme bölgelerinde (teknoparklar) araştırmacı veya proje yürütücüsü olarak

Program, mezunların hem ulusal hem de uluslararası ölçekte sanayi, araştırma ve akademik alanlarda rekabetçi bir konuma ulaşmalarını hedeflemektedir.


Mezun Sayısı

Mezun İstatistikleri (Son Beş Yıl)
YılMezun Sayısı
202017
202114
202221
202324
202414


Program Çıktıları

PÇ1 Öğrencilere laboratuar olanakları ile uygulamalı mühendislik deneyimi kazandırmak.
PÇ2 Öğrencileri, iletişim, takım çalışması, liderlik, mesleki ve toplumsal sorumluluk becerilerini kullanarak iş hayatında başarılı olmaya hazırlamak.
PÇ3 Isı akışkan problemlerinin çözümünde hesaplama yöntemleri ve sayısal teknikleri uygulama ve kullanma becerisini kazandırmak.
PÇ4 Isı akışkan problemlerinin çözümünde, ısı geçişi, akışkanlar dinamiği, termodinamik, ileri enerji sistemlerinin temel prensiplerini uygulama becerisini kazandırmak.
PÇ5 Ülkemizin uluslararası rekabet gücüne katkıda bulunmak. Bu amaçla kendi konularında uluslararası standartta bilgi donanımlı ve gerektiğinde insiyatif kullanabilme özelliğine sahip, yaratıcı, hayatları boyunca yeni bilgileri geliştirme ve öğrenme konusunda istekli ve bu konuda yeterli seviyede teçhiz edilmiş yüksek mühendislerin yetiştirilmesini sağlamak.
PÇ6 Ülkenin stratejik hedeflerine destek ve bu hedeflerin belirlenmesinde öncülük yapabilecek programları veya dersleri program çerçevesinde açmak

Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ) Akademik Ağırlıklı Uyum Matrisi

PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
BİLGİ (Kuramsal, Olgusal)
1-Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
2-Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
3-Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
4-Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
BECERİLER (Bilişsel, Uygulamalı)
1-Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
2-Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
3-Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
4-Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
YETKİNLİKLER - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1-Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
2-Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
3-Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
4-Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
5-Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
6-Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
YETKİNLİKLER - Öğrenme Yetkinliği
1-Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır; gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
2-Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygulama; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
3-Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
4-Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
YETKİNLİKLER - İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
2-Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
3-Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
4-Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
5-Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
6-Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
7-Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
8-Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
YETKİNLİKLER - Alana Özgü Yetkinlik
1-Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
2-Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
3-Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
4-Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6


Program Koordinatörü

Doç. Dr. Abdussamet Subaşı
E-mail: subasiab@itu.edu.tr
Web: https://research.itu.edu.tr/tr/persons/subasiab


Anabilim Dalı Başkanı

Prof. Dr. Lütfiye Durak Ata
E-mail: durakata@itu.edu.tr
İş Telefonu : 0212 285 70 75
Web: https://research.itu.edu.tr/tr/persons/durakata