Program Hakkında Bilgi
Lisansüstü Eğitim Enstitüsü İklim ve Deniz Bilimleri Anabilim Dalına bağlı Yer Sistem Bilimi Doktora Programı ile ilgili bilgiler ve program yeterlilikleri aşağıda özetlenmektedir.
Yer Sistem Bilimi doktora programı, İTÜ Avrasya Yer Bilimleri Enstitüsü bünyesinde eğitim vermekte olan bir lisans üstü eğitim programıdır. Bu programın genel amacı çeşitli yüksek lisans programlarından gelen öğrencileri disiplinlerarası bir ortamda yerkürenin iç süreçleri ve tarihi konusunda güncel bilgiyi kullanabilen ve yeni bilgi üreten ileri düzey araştırıcılar olarak yetiştirmektir. 1997 yılında kurulan İTÜ Avrasya Yerbilimleri Enstitüsü’nü yerbilimlerinde yüksek kaliteli araştırma ve lisans üstü eğitimi yapmaktır. Enstitü içinde üç anabilim dalı yer almaktadır. Bunlar Katı Yer Bilimleri, İklim ve Deniz Bilimleri, Ekoloji ve Evrim anabilim dallarıdır. İTÜ Avrasya Yer Bilimleri Enstitüsü ilk kurulduğunda Jeodinamik ve İklim ve Deniz Bilimleri programı olmak üzere iki program ile lisans üstü eğitime başlamıştır. 2002-2003 Yılı Bahar Döneminden sonra bu iki program Yer Sistem Bilimi programı adı altında birleştirilmiştir. 2015 yılında ise Yer Sistem Bilimi programına ek olarak Jeodinamik programı tekrar açılmıştır.
Yer Sistem Bilimi doktora programı tercihen bu alandaki yüksek lisans programını tamamlamış öğrencilere yöneliktir; fakat diğer kurumlarda doğa bilimleri ve mühendislik alanlarında yüksek lisans eğitimi almış öğrencilere de açıktır; bu öğrenciler ek olarak, Yer Sistem Bilimi Yüksek Lisans Programı’nın temel bilgi ve beceri alanlarında tamamlayıcı eğitim alırlar.
Programın web sayfası için tıklayınız.
Kayıt Kabul Şartları
2022-2023 Güz Dönemi Uygulanan Başvuru Şartları ALES Sayısal Puanı minimum 65 olmalıdır (eski sistem GRE Quantitative minimum 652,yeni sistem GRE Quantitative minimum 151). Yüksek Lisans ortalaması minimum 3.0 /4.0 (76.66/100) olmalıdır. Doktora kabulü için adayların çalışacakları alanı önceden belirleyek, eğitimleri sırasında beraber çalışmayı planladıkları program üyesi bir öğretim üyesinden kabul mektubu almaları gerekmektedir. Lisanstan Doktoraya başvuru yapmak isteyenler için minimum Lisans ortalaması 3.5/4.0 (88.33/100).
Lisansüstü Eğitim ve Öğretime Yönetmeliği Senato Esasları
İngilizce Yeterlilik
Mevzuat
Akademik Takvim
Ders Planı
Ders Programı
Ders İntibak ve Muafiyet İşlemleri
Program Eğitim Amaçları
Gezegenimizde sürdürebilir bir yaşam için gerekli bilim desteği yerbilimleri eğitimi olmadan sağlanamaz. Yerbilimleri eğitimi ise yeni bir bakış açısına ve bu bakış açısı için gerekli kültüre sahip kadrolar ile araştırma altyapısına ihtiyaç duymaktadır. Dünyamızın değişen bu yeni düzeninde disiplinler arası sınırlar kalkmalı veya en azından geliştirilmeli, araştırma, eğitim ve iletişimde gelişen teknolojilerden azami yararlanılmalıdır. Jeodinamik doktora programının eğitim amacı Yer’in katı, sıvı ve gaz kesimlerine bütün olarak bakabilen, onun işleyişindeki dinamikleri öğrenmeyi amaçlayan yetkin lisansüstü öğrencileri yetiştirmektir. Yer’in tüm katmanlarının özelliklerini, bunların oluşumu ve işleyişindeki mekanizmayı anlamaya yönelik üst düzeyde ve çok disiplinli araştırmalar yapmak; Yer’e bir bütün olarak bakabilen, uzmanlık alanında en üst düzeyde eğitim almış, ama diğer disiplinlerin dilinden de anlayan, araştırmalarında nicel yöntemleri ve uygun teknolojileri rahatlıkla kullanan genç araştırıcıları çağdaş araştırma düzeninde yetiştirmek, Yer Sistem Bilimi doktora programının eğitim amaçlarıdır.
Ölçme ve Değerlendirme
Öğrenci Başarısının Değerlendirilmesi
İstanbul Teknik Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği Senato Esasları 56. Madde, 57. Madde, 58. Madde ve 59. Madde göz önünde bulundurularak öğrenci başarısı değerlendirilmektedir.
MADDE 56- Dersi veren öğretim üyesi yarıyıl içi çalışmalarının türlerini, sayısını ve başarı notuna katkısının hangi oranlarda olacağını ve yarıyıl sonu sınavına girebilme koşullarını, derslere kayıtların başlamasından önce program yürütme kuruluna bildirir. Bu koşullar program yürütme kurulunun onayı ve enstitü anabilim/anasanat dalı başkanının uygun görüşü ile kesinleşir ve enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı tarafından öğrenciye duyurulur ve ilgili enstitüye bildirilir.
MADDE 57- Öğrenci bir dersin başarı notuna sonuçların ilan edilmesinden itibaren bir hafta içerisinde itiraz edebilir. İtiraz enstitüye yazılı olarak yapılır. İlgili öğretim üyesi öğrencinin başarı durumunu tekrar değerlendirir ve sonucu en geç bir hafta içerisinde enstitüye bildirir. Belirtilen sürede yapılmayan itirazlar enstitü tarafından işleme alınmaz.
MADDE 58- Lisansüstü programlarındaki dersler aşağıdaki not sistemine göre değerlendirilir
Başarı derecesi | Başarı notu | Katsayı |
Mükemmel | AA | 4.00 |
Çok İyi | BA | 3.50 |
İyi | BB | 3.00 |
İyi – Yeterli | CB | 2.50 |
Yeterli | CC | 2.00 |
Başarısız | FF | 0.00 |
MADDE 59- Ağırlıklı genel not ortalamasını yükseltmek isteyen öğrenci ders alma süresi içinde aldığı dersleri tekrar alabilir. Tekrarlanan dersler için son alınan not geçerlidir.
Staj
Bu programda staj bulunmamaktadır.
Mezuniyet Koşulları
- Alınan derslerin %50'sinin 600 kodlu olması,
- Toplamda 21 kredi almış olmak,
- Her dersten en az CC notu almış olmak,
- %30 İngilizce şartını sağlamış olmak (pratik olarak 3 adet 3 kredilik ders anlamına geliyor),
- Seminer dersinden başarılı olmak,
- Doktora Yeterlilik dersinden başarılı olmak,
- Not ortalamasının 3.0 ve üzerinde olması,
- Araştırmalarını bir tez olarak düzenleyip savunmak,
- Araştırma sonuçlarını SCI’da indekselen dergilerilerde en az bir makale olarak yayınlamak.
Kazanılan Derece ve Unvan
Derece : Doktora Unvan : Doktora
Program İstihdam Olanakları
Bu programdan derece alan öğrenciler kamu ve özel sektör kuruluşlarında uzman olarak görev alıp doğal kaynakların geliştirilmesi, yer süreçlerinin anlaşılması ve bu süreçlerden kaynaklanan risklerin en aza indirilmesine yönelik çalışan alanlarda görev alabilirler. Ayrıca ulusal veya uluslararası yüksek öğretim kurumlarında doktora sonrası araştırmacı olarak çalışıp, öğretim üyesi, uzman veya okutman olarak görev alabilirler.
İstatistikler
Mezun İstatistikleri
Yıl | Mezun Sayısı |
2013 | 3 |
2014 | 3 |
2015 | 3 |
2016 | 1 |
2018 | 3 |
2019 | 1 |
2020 | 2 |
2021 | 1 |
Program Çıktıları
P.Ç.1 Yer Sistemi’ni oluşturan temel bileşenleri, süreçleri ve bunların dinamiklerini ileri düzeyde kavrar
P.Ç.2 Yer süreçlerinin modellemesine yönelik metodolojileri bilir; bu amaçla bilişim teknolojilerini kullanabilir
P.Ç.3 Küresel, bölgesel ve yerel çevre sorunlarını doğa bilimleri birikimini kullanarak çözümleyecek araştırma projelerine doğa bilimleri birikimini kullanarak katkı verebilir
P.Ç.4 Yer bilimleri alanında eleştirel düşünür
P.Ç.5 Akademik etiğin bilincindedir
P.Ç.6 Bilimsel ortamlardaki yeni çalışmaları izler, kendi çalışmaları ile ilişkisini kurar, çalışmalarını ulusal ve uluslararası platformlarda yazılı ya da sözlü olarak sunar, toplumla paylaşır
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ) Akademik Ağırlıklı Uyum Matrisi
P.Ç.1 P.Ç.2 P.Ç.3 P.Ç.4 P.Ç.5 P.Ç.6 |
BİLGİ (Kuramsal, Olgusal) |
1-Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
PÇ1PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
2-Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
PÇ1 PÇ2PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
BECERİLER (Bilişsel, Uygulamalı) |
1-Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve aktarır.
PÇ1 PÇ2 PÇ3PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
2-Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular.
PÇ1 PÇ2PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
3-Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.
PÇ1 PÇ2PÇ3 PÇ4PÇ5 PÇ6 |
4-Alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanmış olur.
PÇ1 PÇ2 PÇ3PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
YETKİNLİKLER - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
1-Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur.
PÇ1 PÇ2PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
2-Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
3-Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
PÇ1 PÇ2PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
YETKİNLİKLER - Öğrenme Yetkinliği |
1-Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
PÇ1 PÇ2PÇ3 PÇ4PÇ5 PÇ6 |
YETKİNLİKLER - İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
1-Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4PÇ5 PÇ6 |
2-Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
3-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
4-Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımlarını, bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri takip ederek, problemlerini çözecek şekilde araştırmalarında etkin olarak kullanır.
PÇ1 PÇ2 PÇ3PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
5-Ulusal ve uluslararası bilimsel araştırma gruplarında bilimsel araştırma yapar.
PÇ1 PÇ2 PÇ3PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
YETKİNLİKLER - Alana Özgü Yetkinlik |
1-Alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
2-Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
PÇ1 PÇ2PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
3-Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5PÇ6 |