Proje ve Yapım Yönetimi Tezli Yüksek Lisans Programı



Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Mimarlık Anabilim Dalına bağlı Proje ve Yapım Yönetimi Tezli Yüksek Lisans Programı ile ilgili bilgiler ve program yeterlilikleri aşağıda özetlenmektedir.

Program Hakkında Bilgi

“Proje ve Yapım Yönetimi” ya da diğer yaygın adıyla “İnşaat Projeleri Yönetimi” tüm dünyada Mimarlık-Mühendislik-İnşaat sektöründe etkin bir şekilde uygulanmakta olan bir uzmanlık ve bağımsız bir meslek alanıdır. Proje ve Yapım Yönetimi, aynı zamanda uzun bir dizi bilimsel çalışma ve tartışmaya dayanan yerleşik bir akademik araştırma alanı olup; alanda global ölçekte çok sayıda lisans, yüksek lisans ve doktora programı bulunmaktadır.

İstanbul Teknik Üniversitesi’nde 1975’ten beri varlığını sürdüren Proje ve Yapım Yönetimi lisansüstü programı, proje ve yapım yönetimi bilgi alanlarının yer aldığı lisans ve lisansüstü programında eğitim veren, alanında uzmanlaşmış program akademik kurulu tarafından yüksek lisans ve doktora düzeylerindeki güncel derslerle yürütülmektedir.

Program, Mimarlık-Mühendislik-İnşaat sektöründe proje ve yapım yönetimi alanında uzmanlaşmak isteyen Mimarlık ve İnşaat Mühendisliği bölümü mezunlarını hedeflemektedir. Program kapsamında gerek yurt içindeki gerekse yurt dışındaki akademik ve sektör temsilcileri ile güçlü ilişkiler ve işbirlikleri kurulmaktadır.

İTÜ Proje ve Yapım Yönetimi programı, dinamik ve sürekli gelişim gösteren Mimarlık-Mühendislik-İnşaat sektörünün projelerine liderlik etmek için, projenin yaşam döngüsü boyunca birlikte çalıştığı çok organizasyonlu ekipleri yönetecek teknik becerilere ve vizyona sahip, projeye bütünsel yaklaşabilen, sektörün dinamik süreçlerini takip edebilen ve çeşitli proje yönetimi araç ve tekniklerini kullanabilecek yöneticiler yetiştirmektedir.

Program, 2000 yılından bu yana “Proje ve Yapım Yönetimi” adı altında İTÜ Lisansüstü Eğitim Enstitüsü’ne (eski adıyla İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü) bağlı tezli bir yüksek lisans programı olarak eğitim vermeyi sürdürmektedir. Proje ve yapım yönetimi alanının dünyadaki gelişmeler paralelinde ülkemizde de hızla gelişmesi, bu alanda oluşan nitelikli araştırmacı ve öğretim üyesi talebinin yanı sıra sektör paydaşlarından gelen ve giderek artan talebin karşılanmasının önem kazanmasıyla beraber 2016 yılında “Proje ve Yapım Yönetimi” doktora programı eğitim vermeye başlamıştır.

Programın web sayfası için tıklayınız.


Program Profili (Amaç)

Proje ve yapım yönetimi uzmanlık alanı, Mimarlık-Mühendislik-İnşaat sektöründe uzun yıllardır gerçekleştirilen bir faaliyet ve bilimsel bir araştırma alanıdır. Proje ve yapım yönetimi profesyonelleri, yapı yapma kararının verilmesini izleyen tüm tasarım ve yapım evrelerinde proje paydaşları arasında eşgüdüm sağlayarak; süre, maliyet ve kalite temel ölçütleri doğrultusunda planlama, organizasyon, yürütme ve denetleme faaliyetlerini gerçekleştirir.

Proje ve Yapım Yönetimi yüksek lisans programında gerçekleştirilen çalışmaların odak araştırma alanı yapım projeleri yönetimidir. Alanın zorlu ve güncel konularını yakından çalışarak global inşaat endüstrisine katkıda sağlamayı hedef alan araştırmalar; programın deneyimli kadrosunun sektörle işbirliği içerisinde olduğu bir yaklaşımla, teori ve pratik ilişkisinin kuvvetli kurgulandığı çok çeşitli alanlarda sürdürülmektedir.

-Yapım Projeleri Yönetimi
-Maliyet Yönetimi
-Süre Yönetimi
-Kalite Yönetimi
-Sözleşme Yönetimi / Sözleşme İdaresi
-Risk Yönetimi
-Yapım Firmaları Yönetimi
-Uluslararası İnşaat Projeleri Yönetimi
-Örgütsel Davranış ve İnsan Kaynakları Yönetimi
-Yönetim ve Organizasyon
-Yapım Yönetiminde Karar Verme
-Yapım Yönetiminde Enformasyon Teknolojileri
-Yapı Enformasyon Modellemesi (BIM)
-Yapım Projelerinde İhale ve Sözleşmeler
-Yapım Projelerinde Anlaşmazlıklar ve Anlaşmazlık Çözüm Yöntemleri
-Yapım Ekonomisi
-Şantiye Yönetimi
-İş Sağlığı ve İşçi Güvenliği
-Yapım Projelerinde Sürdürülebilirlik
-Tesis Yönetimi
-İletişim Yönetimi
-Paydaş Yönetimi
-Stratejik Yönetim
-Yalın Yönetim
-Tedarik Zinciri Yönetimi
-Teknoloji ve İnovasyon Yönetimi


Kayıt Kabul Şartları

Başvuru Dönemi : 2025-2026 Bahar Dönemi
Başvuru Tarihleri : 10.11.2025 09:00:00 - 26.01.2026 17:00:00

2025-2026 Bahar Dönemi T.C. Vatandaşı Adaylar İçin kontenjan açılmamıştır.

2025-2026 Bahar Dönemi Uluslararası aday öğrenciler için kontenjan açılmamıştır.

Tüm Dönemlere Ait Kontenjan ve Şartlar İçin Tıklayınız.

Başvuru şartları,başvuru tarihleri ve kontenjan, Başvuru Sisteminden anlık alınmaktadır.


Program Öğrenme Ortamları

Program, proje ve yapım yönetimi konu alanlarında teori ve uygulamayı bütünleştiren zengin bir yapıda tasarlanmıştır. Program; sınıf içi dersleri, güncel uygulamalar ve sektörle iş birliği içindeki proje çalışmalarını kapsayan çok yönlü bir eğitim yaklaşımı sunar.


Sanayi/Sektör Odaklı Bütünleşik Programı (MasterBee)

Sanayi/Sektör Odaklı Bütünleşik Program Başvurusu (MasterBee) hakkında bilgiler


İngilizce Yeterlilik



Mevzuat

Yönetmelikler, Yönergeler ve Senato Esasları


Akademik Takvim

Akademik Takvim


Ders Planı



Ders Programı



Ders İntibak ve Muafiyet İşlemleri

İstanbul Teknik Üniversitesi Muafiyet ve İntibak İşlemleri Yönergesi göz önünde bulundurularak ders intibak ve muafiyet işlemleri yapılmaktadır.
Muafiyet ve İntibak İşlemleri Yönergesi


Program Eğitim Amaçları

Proje ve Yapım Yönetimi Lisansüstü Programları mezunlarının kazanacağı bilgi ve beceriler arasında, proje yaşam döngüsü süreçlerini, yönetim ve organizasyon ilkelerini anlayabilme; proje teslim yöntemlerine hakim olma ve proje katılımcıları arasındaki ilişkileri yönetebilme, proje ve yapım planlaması ve programı yapabilme, süre ve maliyet kontrolü yapabilme; yapımda kaliteyi planlayabilme ve kontrol edebilme; ihale dosyası hazırlayabilme ve teklif değerlendirme; yapım sözleşmeleri ve şartnamelerini yönetebilme; malzeme, ekipman ve insan kaynakları planlayabilme yer almaktadır.

Proje ve yapım yönetimi bilgi alanlarında donanımlı birer yönetici olarak yetişen mezunlar; iletişim, sunum ve problem çözme yetenekleri ile birlikte, birçok bilgi ve beceriye sahip olabilmektedir:
-Bir araştırmayı planlayıp yürütme, sonuçlandırma ve tekrarlama becerisiyle mesleki alanda çağdaş gelişmelere dair derinlemesine bilgiye sahip olma ve mevcut bilgilerin uygulamada kullanabilme
-Bir araştırma konusunda mevcut bilgilere ulaşma, araştırma yönünde yoğunlaşma ve bilgileri sınıflandırıp kullanarak sonuçları bilimsel rapor haline getirebilme, sunmak ve savunabilme
-Grup ve bireysel araştırma ve çalışma etiğini, disiplinini ve kültürünü edinmiş olarak etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme
-Mimarlık-Mühendislik-İnşaat sektöründeki güncel sorunlara ve gelişmelere yanıt olacak çağdaş yönetim araçları ve bilişim teknolojilerini kullanarak raporlama ve dokümantasyon yapabilme
-Disiplinlerarası çalışma, problem çözme, karar verme, liderlik, ve sorumluluk alma becerilerine sahip olma
-İnşaat hukuku ve mevzuatını anlama
-Yönetim ve organizasyon ilkelerini benimseme
-Terminolojiye hakim bir profesyonel olarak proje ve yapım planlaması ve programı yapabilme
-Maliyetleri tahmin edebilme, planlayabilmek ve kontrol edebilme
-Süreyi tahmin edebilme, planlayabilme ve kontrol edebilme
-Yapımda kalite kavramına hakim, kalite yönetimini planlayabilme ve kontrol edebilme
-Farklı proje teslim yöntemlerine hakim olma ve proje katılımcıları arasındaki ilişkileri yönetebilme
-Yapım projeleri için ihale dosyası hazırlayabilme, teklif süreçlerini yürütebilme, yapım sözleşme ve şartnamelerini yönetebilme
-Uluslararası proje ve yapım sözleşmelerine ve iş yaptırma modellerine dair bilgi sahibi olma
-Ekipman, malzeme, işgücü gibi kaynakların yönetimini sağlayabilme
-Yapımda iş güvenliği risklerinin farkında olarak daha güvenli iş ortamları oluşturabilme


Ölçme ve Değerlendirme

Öğrenci Başarısının Değerlendirilmesi
İstanbul Teknik Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği Senato Esasları 56. Madde, 57. Madde, 58. Madde ve 59. Madde göz önünde bulundurularak öğrenci başarısı değerlendirilmektedir.

MADDE 56- Dersi veren öğretim üyesi yarıyıl içi çalışmalarının türlerini, sayısını ve başarı notuna katkısının hangi oranlarda olacağını ve yarıyıl sonu sınavına girebilme koşullarını, derslere kayıtların başlamasından önce program yürütme kuruluna bildirir. Bu koşullar program yürütme kurulunun onayı ve enstitü anabilim/anasanat dalı başkanının uygun görüşü ile kesinleşir ve enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı tarafından öğrenciye duyurulur ve ilgili enstitüye bildirilir.

MADDE 57- Öğrenci bir dersin başarı notuna sonuçların ilan edilmesinden itibaren bir hafta içerisinde itiraz edebilir. İtiraz enstitüye yazılı olarak yapılır. İlgili öğretim üyesi öğrencinin başarı durumunu tekrar değerlendirir ve sonucu en geç bir hafta içerisinde enstitüye bildirir. Belirtilen sürede yapılmayan itirazlar enstitü tarafından işleme alınmaz.

MADDE 58- Lisansüstü programlarındaki dersler aşağıdaki not sistemine göre değerlendirilir.
Harf Notu Katsayı
Mükemmel AA 4.00
Çok iyi üzeri BA+ 3.75
Çok iyi BA 3.50
İyi üzeri BB+ 3.25
İyi BB 3.00
Koşullu-geçer CB+ 2.75
Koşullu-geçer CB 2.50
Koşullu-geçer CC+ 2.25
Koşullu-geçer CC 2.00
Başarısız FF 0.00
Vizesiz başarısız VF 0.00

MADDE 59- Ağırlıklı genel not ortalamasını yükseltmek isteyen öğrenci ders alma süresi içinde aldığı dersleri tekrar alabilir. Tekrarlanan dersler için son alınan not geçerlidir.


Staj

Bu programda staj bulunmamaktadır.


Mezuniyet Koşulları

1. Proje ve Yapım Yönetimi Yüksek Lisans Programı öğrencileri:
a. Yüksek lisans öğrenimi süresince en az 30 kredilik dersi başarıyla tamamlamalıdır.
b. Yüksek lisans öğrenimi süresince almak zorunda olduğu toplam kredinin en az %50’sini zorunlu derslerden almalıdır.
c. Yüksek lisans öğrenimi süresince almak zorunda olduğu toplam kredinin en az %30’unu İngilizce derslerden almalıdır.
d. Yüksek lisans öğrenimi süresince en az 1 matematik dersi almalıdır.
2. Proje ve Yapım Yönetimi Yüksek Lisans Programı öğrencilerinin yüksek lisanstan mezuniyet için ağırlıklı genel not ortalamasının en az 3.00 olması, seminer dersi ve tez çalışmasının başarıyla tamamlanması gerekir.


Kazanılan Derece ve Ünvan

Derece : Tezli Yüksek Lisans    Ünvan : -


Program İstihdam Olanakları

Lisansüstü eğitimini tamamlamış mezunlar; proje ve yapım yönetimi bilgi alanlarının gerektirdiği niteliklere sahip proje ve yapım yöneticileri olarak; işveren, danışmanlık, planlama ve tasarım, yapım organizasyonlarının yanı sıra kamu kurum ve kuruluşları ile üniversitelerde çeşitli kariyer fırsatları bulmaktadır. Proje ve yapım yönetimi programı mezunları, yapı yapma kararının verilmesini izleyen tüm tasarım ve yapım evrelerinde süre, maliyet ve kaliteyi temel alarak planlar yapmakta, eşgüdüm sağlamakta ve denetlemektedir.


Mezun Sayısı

Mezun İstatistikleri (Son Beş Yıl)
YılMezun Sayısı
20209
20216
20226
20235
202412


Program Çıktıları

PÇ1 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, kuramsal ve uygulamalı proje ve yapım yönetimi bilgilerini kullanabilme; uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme; farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme.
PÇ2 Proje ve yapım yönetimi ile ilişkili olan bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme; ve disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
PÇ3 Proje ve yapım yönetimi ile ilişkili karmaşık sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirerek ve sorumluluk alarak çözümleyebilme; bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme; uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme .
PÇ4 Proje ve yapım yönetimi ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme; sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme.
PÇ5 Proje ve yapım yönetimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarını toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme; strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme.
PÇ6 Proje ve yapım yönetimi ile ilişkili olan güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara uluslararası platformlarda bir yabancı dili ileri düzeyde ve proje ve yapım yönetiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.

Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ) Akademik Ağırlıklı Uyum Matrisi

PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
BİLGİ (Kuramsal, Olgusal)
1-Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde mimarlık, planlama, tasarım temel alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
2-Mimarlık / planlama / tasarım alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştirel farkındalığa sahiptir.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
BECERİLER (Bilişsel, Uygulamalı)
1-Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerileri kazanır.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
2-Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinler arası, çok disiplinli ve disiplinler üstü bağlamlar içerisinde uygular.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
3-İlgili araştırma alanında yeni bilgi ve yöntemler geliştirebilme ve farklı alanlardan gelen bilgiyi tümleştirmek için gerekli uzmanlaşmış problem çözme becerilerine sahip olur.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
4-Bir akademik araştırmayı eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
YETKİNLİKLER - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1-Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yönetir.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
2-Çalışma ve öğrenim ortamlarında bağımsız davranır ve sorumluluk alır, bir proje tanımlar ve yönetir.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
3-Karmaşık, öngörülemeyen ve yeni stratejik yaklaşımları gerektiren çalışma veya öğrenim bağlamlarını yönetir ve dönüştürür.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
4-Alanında akademik ortamlarda veya uygulama ortamlarda çalışan ekiplerin mesleki bilgi ve pratiğine katkıda bulunur ve/veya stratejik başarımını gözden geçirmek amacıyla sorumluluk üstlenir.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
YETKİNLİKLER - Öğrenme Yetkinliği
1-Öğrenimini büyük ölçüde kendi başına yönlendirmeye ya da bağımsız olarak sürdürmeye olanak veren öğrenme becerilerine sahiptir.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
YETKİNLİKLER - İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1-Bir çalışmada ulaşılan bulgular ve sonuçlar ile bunların temelinde yatan bilgi ve rasyoneli uzman olan ve olmayan gruplarla açık ve sistemli bir biçimde paylaşır.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
2-Sosyal normlar ve ilişkiler üzerinde diyalektik düşündüğünü gösterir, değişim için öncülük eder.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
3-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
4-Dili, sembolleri, metinleri etkileşimli olarak kullanır.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
5-Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde etkileşimli olarak kullanır.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
YETKİNLİKLER - Alana Özgü Yetkinlik
1-Bir akademik araştırmayı sistemli ve eleştirel olarak yürütür, akademik diyalogu eleştirel ve kategorik sonuçları için yürütür; ulusal ve uluslararası ortamlarda bildiri sunar ve yayın yapar.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
2-Mesleki yüksek lisansta mesleki uygulama yeterliliği için geçerli sertifikasyonu kazanmak için gerekli yetkinliklere sahiptir.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
3-Bilgi ve kararlarının uygulanmasından doğabilecek toplumsal ve etik sorumluluklarının bilincinde olarak, bilgiyi tümleştirir ve karmaşık durumları ele alır, eksik ya da sınırlı enformasyonla karar üretir.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
4-Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6
5-Alanıyla ilgili kapsamlı projeler üretir: kazandığı bilgi, kavrayış ve becerileri kullanarak [disiplinler arası, çok disiplinli disiplinler üstü bir yaklaşımla] farklı ölçeklerde tasarım / planlama kararları verme konusundaki kapasitesini ortaya koyan, kapsamlı bir proje üretir.
PÇ1
PÇ2
PÇ3
PÇ4
PÇ5
PÇ6


Program Koordinatörü

Doç. Dr. Fatma Pınar Çakmak
E-mail: irlayici@itu.edu.tr
İş Telefonu : 0212 293 13 00
Web: https://research.itu.edu.tr/tr/persons/irlayici


Anabilim Dalı Başkanı

Prof. Dr. Fatih Yazıcıoğlu
E-mail: yaziciogluf@itu.edu.tr
Web: https://research.itu.edu.tr/tr/persons/yaziciogluf