Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Müzikoloji ve Müzik Teorisi Anabilim Dalına bağlı Müzikoloji Tezli Yüksek Lisans Programı ile ilgili bilgiler ve program yeterlilikleri aşağıda özetlenmektedir.
Program Hakkında Bilgi
Müzikoloji, müziksel olguların bilimsel yöntemlerle araştırıldığı, müzik verilerinin toplandığı, çözümlendiği ve toplumsal bağlamlarıyla birlikte yorumlandığı disiplinlerarası bir çalışma alanıdır. Müzik, estetik bir ifade biçimi olmanın yanı sıra toplumların tarihsel deneyimlerini, düşünsel yapılarını, kimliklerini ve kültürel değerlerini yansıttığından, müzikoloji sosyal bilimlerin çeşitli alanlarıyla doğal bir ilişki kurar. Bu bilimsel yaklaşım çerçevesinde tarihsel müzikoloji, sistematik müzikoloji, etnomüzikoloji, folklor çalışmaları ve popüler müzik araştırmalarını kapsayan geniş bir bilgi alanı oluşur.
İTÜ Lisansüstü Eğitim Enstitüsü bünyesinde yer alan Müzikoloji Yüksek Lisans Programı, öğrencilerin bu çok boyutlu bilgi birikimi içinde araştırma yapabilmelerini, bilimsel yöntem kullanma becerisi kazanmalarını ve müziksel olguları kültürel, tarihsel ve toplumsal yönleriyle değerlendirebilmelerini sağlayan bir yapı sunar. Bu çerçevede program sosyoloji, antropoloji, psikoloji, felsefe, siyaset bilimi, dilbilim, fizik ve matematik gibi farklı disiplinlerle temas eden araştırma ortamları yaratmakta; öğrencilerin müzik-kültür-toplum ilişkilerini farklı perspektiflerden ele alabilmelerine olanak tanımaktadır.
Dersler, tarihsel konulardan kültürel performans kuramlarına, müzik-teori ilişkilerinden kimlik, toplumsal cinsiyet ve popüler müzik çalışmaları gibi güncel temalara kadar geniş bir alanı kapsar. Öğrenciler, Bilimsel Araştırma, Etik ve Seminer dersleri ile Tez Çalışması aracılığıyla hem akademik üretim süreçlerine hem de müzikolojik araştırma yöntemlerinin uygulamalı yönlerine aktif olarak dahil olurlar. Eğitim sürecinde İTÜ bünyesinde oluşturulan müzik ihtisas kütüphaneleri ile arşiv ve araştırma altyapılarından yararlanmak mümkündür.
Öğrenciler danışman onayıyla diğer lisansüstü programlardan ders alarak çalışma alanlarını zenginleştirebilirler. Farklı disiplinlerden gelen adaylar için sunulan bilimsel hazırlık dersleri ise müzikoloji alanına geçişi destekleyen bir öğrenme zemini sunar. Program, müziğin bilimsel araştırmasına ilgi duyan, disiplinlerarası düşünceyi önemseyen ve akademik üretim gerçekleştirmeyi hedefleyen tüm öğrenciler için kapsamlı bir lisansüstü eğitim ortamı sağlamaktadır.
Programın web sayfası için tıklayınız.
Program Profili (Amaç)
Müzikoloji Yüksek Lisans Programı, müzik biliminin farklı alanlarında yetkin, disiplinlerarası düşünme becerisine sahip ve kültürel çeşitliliği bilimsel bir çerçevede değerlendirebilen araştırmacılar yetiştirmeyi amaçlar. Program, öğrencilerin müziksel olguları tarihsel, kültürel ve toplumsal boyutlarıyla ele alabilecek kuramsal ve yöntemsel donanımı edinmelerini hedefler. Bu doğrultuda araştırma tasarlama, bilimsel yöntem kullanma, veri toplama ve çözümleme gibi temel araştırma becerilerinin gelişmesini destekler. Disiplinlerarası yaklaşım, öğrencilerin müzikle ilişkili sosyal ve kültürel süreçleri farklı bilim alanlarının katkısıyla yorumlayabilmelerine olanak tanır. Program, farklı alanlardan gelen öğrencilerin bilgi birikimlerini derinleştirerek özgün araştırmalar geliştirmelerini ve ulusal ya da uluslararası akademik ortamlarda çalışabilecek bilimsel olgunluğa ulaşmalarını hedefleyen bir yapı sunar.
Kayıt Kabul Şartları
Başvuru Dönemi : 2025-2026 Bahar Dönemi
Başvuru Tarihleri : 10.11.2025 09:00:00 - 26.01.2026 17:00:00
Uygulanan Başvuru Şartları (T.C. Vatandaşı Adaylar İçin) ALES şartı aranmamaktadır. Minimum lisans mezuniyet not ortalaması 2.75/4 (70.83/100) olmalıdır. (1) Portfolyo: Adaylar, akademik çalışmalarını tanıtan bir portfolyo hazırlamalı ve başvuru sırasında sisteme yüklemelidir. Portfolyoda, adayın özgeçmişi ile lisans eğitimi sırasında veya sonrasında hazırladığı akademik metinler (bitirme çalışması, ödev, tez, proje çıktısı, makale, deneme, blog yazısı gibi) ve varsa bilimsel veya sanatsal çalışmaların bulunduğu ses kaydı veya videoların linkleri ile başarı/takdir/katılım belgeleri yer almalıdır. (Portfolyo, başvuru sistemindeki gerekli görülen belge kısmına dosya olarak yüklenebilir ya da erişime açık bir link verilerek iletilebilir.) (2) Niyet Mektubu: Adaylar, lisansüstü eğitimden beklentilerini ve çalışmak istedikleri alan hakkındaki düşüncelerini içeren bir niyet mektubu hazırlamalı ve başvuru sırasında sisteme yüklemelidir. (3) Referans Mektubu: Başvuru için en az 2 (iki) adet referans mektubu gereklidir. Referans mektupları başvuru sistemi üzerinden çevrimiçi olarak doldurulmalıdır.
Kontenjanı (T.C. Vatandaşı Adaylar İçin): 15
Uygulanan Başvuru Şartları (Uluslararası Aday Öğrenciler İçin) ALES is not required. Undergraduate GPA must be minimum 2.75/4 (70.83/100). (1) Portfolio: Candidates must prepare a portfolio introducing their academic work and upload it to the system during the application. The portfolio should include the candidate’s CV, academic texts prepared during or after undergraduate education (such as graduation project, homework, thesis, project output, article, essay, blog post), links to audio recordings or videos containing scientific or artistic works, if any, and achievement/appreciation/participation certificates. (The portfolio can be uploaded as a file to the required document section in the application system or can be forwarded by providing an accessible link.) (2) Letter of Intent: Candidates must prepare a letter of intent containing their expectations from graduate education and their thoughts about the field they want to work in and upload it to the system during the application. (3) Reference Letter: At least 2 (two) reference letters are required for application. Reference letters must be completed online through the application system.
Kontenjanı (Uluslararası Aday Öğrenciler İçin): 5
Yatay Geçiş Kontenjanı : 2
Tüm Dönemlere Ait Kontenjan ve Şartlar İçin Tıklayınız. Başvuru Sayfası Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği Senato Esasları
Başvuru şartları,başvuru tarihleri ve kontenjan, Başvuru Sisteminden anlık alınmaktadır.
Program Öğrenme Ortamları
Derslik ve Akademik Çalışma Ortamı: Program dersleri İTÜ Türk Musikisi Devlet Konservatuarı öğretim üyeleri tarafından konservatuar dersliklerinde yürütülür. Öğrenciler, farklı alanlarda uzmanlaşmış öğretim üyeleriyle doğrudan etkileşim içinde çalışma imkânı bulur ve böylece düzenli bir akademik öğrenme ortamından yararlanırlar.
Araştırma, Seminer ve Tez Çalışmaları: Öğrenciler program derslerinin yanı sıra Bilimsel Araştırma, Etik ve Seminer dersi ve tez sürecinde araştırma yapma, verileri değerlendirme ve akademik üretim deneyimi kazanırlar. Bu çalışmalar, programın uygulamalı öğrenme ortamını oluşturur ve öğrencilerin bağımsız araştırma becerilerini geliştirmelerine katkı sağlar.
Kütüphane ve Arşiv Olanakları: Program süresince öğrenciler, İTÜ bünyesindeki kütüphane ve arşiv kaynaklarına erişerek hem tarihsel hem çağdaş müzik çalışmalarına yönelik materyallerle çalışma fırsatı bulurlar. Bu altyapı, araştırma süreçlerini destekleyen önemli bir öğrenme ortamı sunar.
Disiplinlerarası Ders Alma Olanakları: Öğrenciler, danışman onayıyla farklı lisansüstü programlardan ders alarak öğrenme ortamlarını genişletebilirler. Bu esneklik, öğrencilerin ilgi alanlarına göre disiplinlerarası bir çalışma zemini oluşturmasına olanak tanır.
Bilimsel Hazırlık Dersleri: Alan dışından gelen öğrenciler için sunulan “Makam Teorisi”, “Müzik Tarihi”, “Müzik Teorisi” ve “Müzikte Araştırma Yöntemleri” dersleri programa uyumu kolaylaştıran ek bir öğrenme ortamı sağlar.
Sanayi/Sektör Odaklı Bütünleşik Programı (MasterBee)
İngilizce Yeterlilik
Mevzuat
Akademik Takvim
Ders Planı
Ders Programı
Ders İntibak ve Muafiyet İşlemleri
Program Eğitim Amaçları
1. Yüksek Lisans programımızın mezunları müzikolojik bilgi üreten alanlarda tercih edilirler.
2. Mezunlarımız üniversitelerde müzikolojinin alt alanları olan tarihsel, sistematik ve etnomüzkoloji alanlarında kariyer yapma olanağına erişirler.
3. Mezunlarımız üniversitelerin ilgili birimlerinde, müzikolojik kuram ve uygulamaları hayata geçiren üniversite ve kurumlarda çalışırlar.
4. Mezunlarımız, müzikolojik ve etnomüzikolojik yaklaşımla veri toplama, veri analizi gibi teknik konumlar veya danışmanlık pozisyonlarında görev üstlenirler.
5. Mezunlarımız Türkiye’nin kültürel kaynak zenginliğini yeni yarattığı bilimsel projelerle ortaya çıkarabilirler.
6. Mezunlarımız Türkiye’nin müzikoloji alanında gereksinim duyduğu metod ve araştırmaları sahiplenerek, yeni sonuçlar ortaya çıkarabilirler.
7. Mezunlarımız müzikoloji alanındaki uluslararası araştırmaları dilimize kazandırabilirler.
Ölçme ve Değerlendirme
Öğrenci Başarısının Değerlendirilmesi
İstanbul Teknik Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği Senato Esasları 56. Madde, 57. Madde, 58. Madde ve 59. Madde göz önünde bulundurularak öğrenci başarısı değerlendirilmektedir.
MADDE 56- Dersi veren öğretim üyesi yarıyıl içi çalışmalarının türlerini, sayısını ve başarı notuna katkısının hangi oranlarda olacağını ve yarıyıl sonu sınavına girebilme koşullarını, derslere kayıtların başlamasından önce program yürütme kuruluna bildirir. Bu koşullar program yürütme kurulunun onayı ve enstitü anabilim/anasanat dalı başkanının uygun görüşü ile kesinleşir ve enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı tarafından öğrenciye duyurulur ve ilgili enstitüye bildirilir.
MADDE 57- Öğrenci bir dersin başarı notuna sonuçların ilan edilmesinden itibaren bir hafta içerisinde itiraz edebilir. İtiraz enstitüye yazılı olarak yapılır. İlgili öğretim üyesi öğrencinin başarı durumunu tekrar değerlendirir ve sonucu en geç bir hafta içerisinde enstitüye bildirir. Belirtilen sürede yapılmayan itirazlar enstitü tarafından işleme alınmaz.
MADDE 58- Lisansüstü programlarındaki dersler aşağıdaki not sistemine göre değerlendirilir.
|
Harf Notu |
Katsayı |
| Mükemmel |
AA |
4.00 |
| Çok iyi üzeri |
BA+ |
3.75 |
| Çok iyi |
BA |
3.50 |
| İyi üzeri |
BB+ |
3.25 |
| İyi |
BB |
3.00 |
| Koşullu-geçer |
CB+ |
2.75 |
| Koşullu-geçer |
CB |
2.50 |
| Koşullu-geçer |
CC+ |
2.25 |
| Koşullu-geçer |
CC |
2.00 |
| Başarısız |
FF |
0.00 |
| Vizesiz başarısız |
VF |
0.00 |
MADDE 59- Ağırlıklı genel not ortalamasını yükseltmek isteyen öğrenci ders alma süresi içinde aldığı dersleri tekrar alabilir. Tekrarlanan dersler için son alınan not geçerlidir.
Staj
Bu programda staj bulunmamaktadır.
Mezuniyet Koşulları
24 Kredi (12 Kredi zorunlu, 12 Kredi Seçmeli), Seminer ve Tez Çalışmasını tamamlayan öğrenci mezuniyet koşullarını sağlamış olur.
Kazanılan Derece ve Ünvan
Derece : Tezli Yüksek Lisans Ünvan : -
Program İstihdam Olanakları
Müzikoloji Yüksek Lisans programı mezunları, müzik bilimcisi olarak atıldıkları hayatlarında, araştırmacı, akademisyen, eğitimci, müzik yazarı, müzik eleştirmeni, program yapımcısı, danışman vb. görevlerde bulunabilirler.
Mezun Sayısı
Mezun İstatistikleri (Son Beş Yıl)
| Yıl | Mezun Sayısı |
| 2020 | 1 |
| 2021 | 4 |
| 2022 | 3 |
| 2023 | 11 |
| 2024 | 5 |
Program Çıktıları
PÇ1 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, Müzikoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve bu doğrultuda alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme (bilgi)
PÇ2 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kurumsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme, farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme, yeni bilgiler oluşturabilme ve Müzikoloji ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme (beceri)
PÇ3 Müzikoloji ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme; uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için liderlik yapabilme, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme; (Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği)
PÇ4 Müzikoloji alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde, bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 genel düzeyinde kullanarak, alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanarak aktarabilme; (İletişim ve Sosyal Yetkinlik)
PÇ5 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme (İletişim ve Sosyal Yetkinlik)
PÇ6 Müzikoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme, öğretebilme; strateji, politika ve uygulama planları geliştirip sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme; (Alana Özgü Yetkinlik)
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ) Akademik Ağırlıklı Uyum Matrisi
|
| BİLGİ (Kuramsal, Olgusal) |
1-Alana özgü ileri düzeyde sanat kültürü ve estetik bilgisine sahiptir.
PÇ1PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
2-Önceden edinilmiş bilgi ve beceriler doğrultusunda, kendi yaratıcılığı sonucu geliştirilen bir çalışmada kuram ve uygulama ilişkisi hakkında bilgi sahibidir.
PÇ1PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
3-Üretime yön verebilecek sanat ve estetik bilgisine sahiptir.
PÇ1PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
4-Alanının ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi kavrar.
PÇ1 PÇ2PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
| BECERİLER (Bilişsel, Uygulamalı) |
1-Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, alanında sahip olduğu bilgi, yöntem ve teknikleri geliştirir ve derinleştirir.
PÇ1 PÇ2PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
2-Alanıyla ilgili bilgi, yöntem ve teknikleri diğer disiplinlerle ilişkilendirir.
|
3-Yaratıcılığın ve üst düzeyde becerilerin sergilendiği bir sanat eserini tek başına üretir.
PÇ1 PÇ2 PÇ3PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
4-Üst düzeyde beceriler gerektiren bir sanat eserini yorumlar.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
5-Sanatsal / bilimsel çalışmaların aşamalarını planlayıp yönetir.
|
| YETKİNLİKLER - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
1-Kişisel sanat ve tasarım sürecini ve yöntemini oluşturur.
PÇ1 PÇ2 PÇ3PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
2-Proje süreçlerini planlar.
PÇ1 PÇ2 PÇ3PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
| YETKİNLİKLER - Öğrenme Yetkinliği |
1-Sanat ve kültür ortamı içinde hedeflerini tanımlar.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
2-Kendisinin ve başkalarının çalışmalarını eleştirerek yorumlar.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5PÇ6 |
3-Alanı ile ilgili ve kişisel gelişiminde ulusal ve uluslararası kaynakları belirler.
PÇ1 PÇ2PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
4-Öğrenmeyi yönlendirir.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
| YETKİNLİKLER - İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
1-Kendi çalışmalarının amacını, değerini ve hedef kitlesi için anlamını tanımlayarak etkin biçimde ifade eder.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
2-Sanat ve tasarım konusundaki tartışmalara katılarak görüşlerini etkin biçimde aktarır.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5PÇ6 |
3-Alanına ilişkin edinimlerini topluma aktarır.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4PÇ5 PÇ6 |
4-Ulusal ve uluslararası proje ekibi içinde etkin rol alabilecek düzeyde iletişim donanımına sahiptir.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4PÇ5 PÇ6 |
5-Bir sanat eylemini ve uygulamayı başlatabilmek üzere diğer kişileri ikna eder.
PÇ1 PÇ2 PÇ3PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
6-En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi: B2 Düzeyi).
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4PÇ5 PÇ6 |
7-Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4PÇ5 PÇ6 |
| YETKİNLİKLER - Alana Özgü Yetkinlik |
1-Yenilikçi, özgün sanat ve tasarım yapıtı üreterek sunar.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
2-Alanındaki bilgiyi disiplinlerarası çalışma ortamında paylaşır ve uygular.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4PÇ5 PÇ6 |
3-Kültürel değerlerin korunması ve tanıtılması konusunda toplumu bilinçlendirme sürecinde yer alır.
PÇ1 PÇ2 PÇ3 PÇ4 PÇ5 PÇ6 |
Program Koordinatörü
Anabilim Dalı Başkanı